Sve češće nailazimo na saradnje startapa i korporacija koje su iznedrile jedno sasvim novo poglavlje u poslovnom inoviranju. Ova dva različita sveta, svako sa svojim jedinstvenim karakteristikama i agilnošću, sve češće ostvaruju saradnju sa ciljem transformacije načina na koji poslujemo.
Ovakve saradnje posebno dolaze do izražaja onda kada donose inovacije na globalnom nivou. U saradnji proizvođača automobila Tojota i startapa Aurora nastao je robotaksi. Na ovaj način je Tojota dobila novu tehnologiju bez trošenja sopstvenih resursa, dok je Aurora dobila šansu da isproba svoj izum u saradnji sa jednim od najvećih proizvođača automobila na svetu.
Saradnja startapa i korporacija omogućava deljenje resursa, znanja i iskustva, dok istovremeno obe strane imaju šansu za prevazilaženje individualnih slabosti. Ovaj partnerski odnos stvara win-win situaciju gde se rizici dele a zajednički rezultati teže da prevaziđu individualne rezultate.
Iz ugla startapa uspostaviti komunikaciju sa velikim poslovnim sistemom nije jednostavno. U cilju olakšavanja ovog prvog važnog koraka korisno je izgraditi platformu uz pomoć koje će to biti moguće. Upravo je Start Me Up događaj ključna tačka susreta startapa i korporacija. Na ovim okupljanjima - a jedno takvo će biti održano uskoro, 27. septembra u ICT Hub-u - timovi imaju prilike da razmenjuju ideje, pokreću partnerstva i razvijaju inovacije koje bi inače teško ostvarili samostalno.
Dok se pripremamo za nadolazeći događaj, pitali smo Natašu Rađenović-Živanović, Chief Innovation Officer-a u OTP Banci Srbija kako startapi da ostave što snažniji utisak tokom predstavljanja i na koji način da identifikuju ključne faktore za uspešnu saradnju sa korporacijama.
1. Možete li nam reći nešto više o podršci koju pružate startapima, objasnite koji su glavni ciljevi i kakve benefite startapi mogu očekivati od Banke kao partnera?
OTP banka je odavno prepoznala značaj inovacija i mi smo prva banka na našem tržištu koja je organizovala Fintech hakaton 2016. godine. Od tada do danas, uspostavljamo saradnju sa startapima kako pojedinačno, tako i sa startap zajednicom u našoj zemlji kroz različite programe i direktnu saradnju.
Oblasti koje su nam od interesa su mnogobrojne, a najviše one koje su u domenu: novih tehnologija, veštačke inteligencije, softvera, elektronske trgovine, upravljanja podacima, operativne efikasnosti i digitalne transformacije. Ovo su primeri dodirnih tačaka banke i startapa, gde vidimo veliki potencijal za našu saradnju.
S obzirom da smo bili prva banka koja je ostvarila uspešnu saradnju sa nekim startapom, imamo praktična iskustva po pitanju toga šta možemo ponuditi startapima. Pored validacije ideje i implementacije rešenja, banka može ponuditi i veliku, stabilnu bazu klijenata. Kroz ovu saradnju startap dobija na kredibilitetu za buduća partnerstva. Reputacija koja se na ovaj način gradi ima veliku ulogu za dalji rast.
Banka im takođe može pomoći ne samo da skaliraju svoju ponudu, već i svojim iskustvom i znanjem voditi kroz regulative i procese u našem sektoru finansijskih usluga. Ekspertiza i mentorstvo koju mogu dobiti su nekad od krucijalnog značaja.
2. Pristupaju vam mnogi potencijalni partneri, ali samo neki ostvaruju saradnju. Koje su to ključne vrednosti ili karakteristike koje tražite kod startapa kada razmatrate njihovu prijavu ili potencijal za saradnju?
Banka traga za partnerima sa kojima deli cilj i viziju, a sinergija između startapa i banke je neophodna za napredak i otvara velike mogućnosti i jednima i drugima. Usklađivanje interesa obe strane i međusobno razumevanje ključno je za razvoj efikasnog partnerstva, a mnogo zavisi i od obostrane fleksibilnosti i agilnosti.
Važno nam je da procenimo da je moguće uspostaviti pravi partnerski odnos i da je prisutno razumevanje kroz ceo proces razvoja. Zatim treba utvrditi da li saradnju vidimo na isti način, što naravno ne znači da na ovom putu nisu moguća razmimoilaženja u razmišljanju. Ali, od izuzetnog je značaja da izgradimo odnos u kom su dogovori mogući.
Zato bismo istakli i važnost tima sa kojim ostvarujemo saradnju, pošto i iza startapa i iza korporacija – stoje ljudi. Ne postoji jedinstven recept za uspeh saradnje, ali ako se stvari postave na zdravim odnosima, moguće je preduprediti ili prevazići prepreke na putu.
Ukratko, rešenja koja tražimo moraju biti jednostavna i intuitivna za korisnika, brza za implementaciju, a imperativ je bezbednost u skladu sa poslovnim procedurama banke. Pored toga, ključno za saradnju je saglasnost u vrednostima koje se neguju, viziji o putu ka cilju i krajnjem rezultatu. Važna je i jaka motivacija, sa obe strane, za zajedničko kreiranje budućnosti i razumevanje oko prioriteta.
3. Kako bi startapi mogli da se pripreme a da bi ostvarili najbolji mogući utisak – šta su po vama najčešće greške koje prave kada vam se predstavljaju? Šta je za vas „showstopper“?
Prvi utisak i prvi kontakt su važni, a nekada je i jedini, te je zato značajno dobro se pripremiti za sastanak. Startapi sa kojima razgovaramo imaju rešenje za koje je banka potencijalno zainteresovana. Ali, dešava se da u svom predstavljanju ne sagledaju u potpunosti ili na pravi način tržište kome se obraćaju i problem koji rešavaju.
Važno je da istraže svoj tržišni potencijal, da pokažu da su dobro upoznati sa potrebama banke i da pokažu kako njihovo rešenje dodaje vrednost u poslovanju. Takođe, treba da se bave predikcijama, konkurencijom, da barataju validnim podacima i da na njima zasnivaju svoje predstavljanje. Lično, važno mi je da prepoznam kod sagovornika ambiciju koja je potkovana podacima.
Naravno da je važno na pravi način predstaviti osobine i funkcionalnosti rešenja, koliki su troškovi implementacije i koji su potencijalni rizici i pretnje za proizvod. Ali ponavljamo i važnost ekspertize i efikasnosti tima koji, po našem iskustvu, može igrati značajnu ulogu u saradnji.
Za kraj, pitanja na koja uvek tražimo odgovor i koja su nam jako važna su: kako planiraju da budu održivi, kakav im je biznis model, kako planiraju da rastu. Ovo nije naravno dovoljno reći, već i konkretno pojasniti.
4. Koje su to neke uspešne priče ili lekcije naučene iz prethodnih iskustava sa startapima a koje su oblikovale vaše prakse saradnji sa startapima?
Mi već godinama sistematski gradimo kulturu inovacija; otvorili smo prostore za razvoj ideja i primenu novih rešenja, i interno i eksterno. Ovo je značajno doprinelo da danas imamo strateški pristup inovacionom ekositstemu.
Oblikovanje naših inicijativa je građeno kroz različita iskustva, što na našem tržištu, što kroz iskustvo OTP Grupe. Naša banka je uspešno integrisala prvu startup aplikaciju još 2018. što je značajno unapredilo iskustvo određenom segmentu naših klijenata. Od tada do danas dosta toga se promenilo, ali ono što je i dalje aktuelno jeste da je saradnja između korporacija i startapa postala neminovnost.
OTP Lab, centar za inovacije OTP banke u Mađarskoj, kroz svoj međunarodni Startup Booster Program doneo je i nama nova iskustva. Kroz ovaj program startapi iz celog sveta - koji već imaju testiran proizvod ili poslovanje, kao i oni koji se nalaze u intenzivnoj skejlap fazi- ostvaruju saradnju sa nekom od članica naše grupacije, više njih, ili sa celom Grupom.
Kroz ovaj program OTP banka Srbija je ostvarila više uspešnih saradnji sa startapima, među kojima je i jedan lokalni.
Sva ova iskustva oblikuju naše sadašnje i buduće programe i načine saradnje sa startapima. Kako je već jasno da je u današnjem svetu jedina konstanta – brza promena, sigurni smo da će u okviru inovativnog ekosistema, biti još plodonosnih partnerstava. Uskoro planiramo uvođenje značajnih novina u ovom domenu.
Prisutnost razumevanja u procesu saradnje startapa i korporacije važno je za plodonosnu saradnju
Pre svega, važno je da postoji razumevanje među timova od prvog trenutka kada se startapi i korporacije upoznaju. Odmah na početku je važno obratiti pažnju na zajedničke vrednosti, kao i na viziju koja vodi ka cilju i uspešnom ostvarenju krajnjeg rezultata.
Na događajima poput Start Me Up, obe strane dobijaju priliku da se međusobno bolje upoznaju. Prema Natašinim rečima, važno je dobro se pripremiti za ovakav susret, jer je on ponekad i jedina prilika. Često se dešava da startapi ne sagledaju u potpunosti problem koji rešavaju i tržište kome se obraćaju, što ne ostavlja dobar utisak.
Naša sagovornica jako ceni kada prepozna "ambiciju potkovanu podacima", jer to pokazuje da je tim uložio dovoljno vremena u istraživanje tržišnog potencijala i konkurencije. Ipak, na kraju je tim taj koji ostavlja najvažniji utisak, baš kao i njihova ekspertiza i efikasnost.