Na samom početku, hajde da se zapitamo da li je izlazak na strana tržišta uopšte primarna potreba za jedan startap. Obzirom da živimo u državi sa populacijom od 6,4 miliona stanovnika i regionu sa oko 15 miliona stanovnika, posmatrajući globalnu scenu, može se reći da po broju stanovnika Srbija predstavlja veoma malo tržište. Ta veličina često nije dovoljna ni za tradicionalno “jake” kompanije a posebno ne za startape.
Jasno je da razvojni put svakog startapa obuhvata polazak od lokalne sredine, tržišta koje im je najbolje poznato, ali na tome se ne bi trebalo dugo zadržati, posebno ne kada potičete sa malog tržišta kao što je naše.
U najvećem broju slučajeva, prirodno, odmah nakon lokalne promocije sledeći korak je nastup na tržištima regiona, pre svega na istom govornom području, nakon čega usledi otvaranje nekih daljih ili razvijenih tržišta.
Pored pukog tržišnog potencijala, ne bi trebalo zanemariti ni sve druge faktore krucijalne za uspešan razvoj jednog startapa.
Pristup odgovarajućim talentima
Pristup tehničkoj infrastrukturi i tehnološkoj ekspertizi
Pristup finansijskim sredstvima
Pristup ključnim partnerima
U prethodnom periodu smo videli da je moguće prilagoditi se asinhronom načinu komunikacije, i preseliti sastanke online, ali smo vrlo brzo svi postali iscrpljeni od njih. Dok su stručnjaci stigli da obrade pojam Zoom ošamućenosti (na engleskom zoom fatigue), svi smo postali svesni koliko nam benefita zapravo donose sastanci uživo, licem u lice. Jednostavno, retko se dešava da se ozbiljni poslovni dogovori zaključe bez upoznavanja uživo.
Osim sporadičnih upoznavanja važnih stejkholdera, postoje događaji koji taj proces mogu značajno olakšati i ubrzati. To su pre svega konferencije, sajmovi, i slični događaji na kojima je moguće upoznati se i ostvariti kontakt sa budućim saradnicima.
Za srpske startape, učešće na međunarodnim događajima i konferencijama može biti ključno za uspeh i rast. Ovi događaji pružaju jedinstvenu priliku da se povežu sa globalnim tržištima, steknu nove kontakte, saznaju najnovije trendove i tehnologije, kao i da se promovišu na širem nivou.
Koji su razlozi za učešće na ovakvim događajima?
Razloga za učešće na međunarodnim događajima je puno, a izdvojio bih samo neke od njih u nastavku teksta.
Povezivanje sa potencijalnim investitorima: Međunarodni događaji su odlična prilika da srpski startapi predstave svoje ideje i proizvode investitorima iz celog sveta zainteresovanim za ulaganje.
Prilika za sticanje novih znanja: Međunarodne konferencije često okupljaju stručnjake iz različitih oblasti, pružajući učesnicima priliku da čuju najnovije trendove i tehnološke inovacije. Ovi događaji mogu biti izuzetno inspirativni i edukativni, pomažući srpskim startapima da unaprede svoje proizvode i poslovne strategije.
Promocija na globalnom nivou: Učešće na međunarodnim događajima pruža startapima šansu da svoje proizvode i usluge predstave široj publici. Ovi događaji često privlače pažnju medija i influensera, što može rezultirati povećanom vidljivošću i boljim pozicioniranjem na tržištu.
Povezivanje sa potencijalnim partnerima: Međunarodni događaji su odlična prilika za startape da uspostave kontakte sa potencijalnim partnerima, distributerima ili dobavljačima. Ovi kontakti mogu biti od velike važnosti za dalji razvoj poslovanja i proširenje na nova tržišta.
Inspirisati tim: Učešće na međunarodnim događajima može biti inspirativno iskustvo za celokupni tim startapa. Upoznavanje sa uspesima drugih startapa i inovativnim idejama može podstaći tim da razmišlja van ustaljenih okvira i da se više potrudi kako bi postigli zadate ciljeve.
Do's and don'ts na međunarodnim događajima
Ukoliko do sada niste prisustvovali međunarodnim konferencijama, i imate blagu tremu od predstavljanja svoje ideje širem broju ljudi, ništa ne brinite, spremio sam listu stvari koje treba raditi i koje treba izbegavati.
Do’s: Kako da se najbolje pripremite za prisustvo događajima i konferencijama
Za startape je važno da se dobro pripreme za međunarodne događaje i konferencije kako bi maksimalno iskoristili svoje prisustvo i ostvarili korisne kontakte. Evo nekoliko ključnih saveta za uspešnu pripremu i realizaciju posete na njima:
Postavite ciljeve: Pre nego što krenete na put, definišite šta želite postići svojim prisustvom. Da li želite da privučete investitore? Steknete nove partnere? Promovišete svoj proizvod ili uslugu? Postavljanje jasnih ciljeva pomoći će vam da fokusirate svoje aktivnosti i merite uspeh vaše posete.
Istražite događaj: Temeljno istražite događaj pre nego što stignete tamo. Saznajte ko će biti prisutan, koje su teme i paneli, kao i koje su mogućnosti za povezivanje sa drugima i promociju. Ovo će vam pomoći da napravite plan aktivnosti tokom događaja.
Istražite kulturološke razlike: Ovo je posebno važno ako je tržište “daleko”, kako geografski tako i kulturološki. Od krucijalne važnosti je upoznati se sa poslovnom kulturom, radnim navikama i kulturološkim specifičnostima domaćina ali i drugih očekivanih učesnika. Tako na primer ne možemo imati identičnu pripremu za događaj na istoku Azije, Bliskom Istoku ili Severnoj Americi.
Pripremite se za networking: Umrežavanje (networking) je ključni deo međunarodnih događaja, stoga budite spremni da komunicirate sa potencijalnim partnerima, investitorima i kolegama. Pripremite kratku prezentaciju o svom startapu i budite spremni da razgovarate o svojim idejama i ciljevima. Gotovo svaki veći događaj koristi specijalizovane platforme za organizaciju networking aktivnosti. Uz to, one omogućavaju bolju pripremu, predstavljanje i pronalazak pravih sagovornika, kao i direktno zakazivanje sastanaka putem platforme.
Promovišite svoje prisustvo: Iskoristite društvene mreže i druge kanale komunikacije kako biste najavili svoje prisustvo na događaju i privukli pažnju učesnika. Možete organizovati i posebne događaje ili prezentacije kako biste dodatno promovisali svoj startap.
Pratite kontakte i nastavite komunikaciju: Nakon događaja, važno je pratiti kontakte koje ste stekli i nastaviti komunikaciju sa njima. Pošaljite zahvalnice, follow-up mejlove i informacije ljudima sa kojima ste razgovarali i nastavite da gradite odnose koji su započeti tokom događaja. Ova aktivnost je od ključne važnosti a najčešće se upravo u tome pogreši i na kraju saradnja izostane.
Don'ts: Šta izbegavati na međunarodnim događajima i konferencijama
Predstavnici startapa bi trebalo biti oprezni kako bi izbegli greške koje mogu umanjiti efikasnost njihovog učešća na međunarodnim konferencijama i događajima, ili čak kako bi izbegli neprijatnosti. Šta treba izbegavati:
Preterano agresivno ponašanje u networking-u: Iako je networking važan, biti previše agresivan ili nametljiv može imati kontraefekat. Važno je uspostaviti prirodan i prijateljski kontakt sa ljudima i izbegavati nametljivo ponašanje.
Nepoštovanje dogovora: Ako ste dogovorili sastanak ili neku drugu vrstu saradnje sa nekim na događaju, važno je poštovati te dogovore. Nepoštovanje dogovora može uticati na vašu reputaciju i šanse za buduću saradnju.
Kako započeti učešće na međunarodnim događajima?
Sada kada vam je malo jasnije šta raditi a šta ne, siguran sam da se pitate koji su to događaji vredni vašeg vremena i novca. Zbog toga želim da vam preporučim nekoliko ključnih međunarodnih događaja ove godine kako biste unapredili svoje poslovanje i stekli nove kontakte. Naravno, odabir onih zavisi od ciljeva koji su postavljeni i budžeta kojim startap raspolaže u tom trenutku.
Evo nekoliko predloga sa moje strane, podeljenih prema najatraktivnijim tržištima za naše startape:
Tech događaji u Evropi
Web Summit (Lisabon, 11.-14. novembar) - Web Summit je jedna od najvećih tehnoloških konferencija na svetu, koja okuplja preko 70 000 učesnika iz celog sveta. Na njoj se okupljaju čelnici zemalja, osnivači startapa, kao i stručnjaci iz kompanija kao što su Apple, Netflix, Amazon. Web Summit privlači veliku pažnju domaće tech scene što je rezultiralo učešćem više stotina predstavnika Srbije do sad a uz to, srpska delegacija je zadnjih godina postala jedna od većih iz regiona.
Slush (Helsinki, 20.-21. novembar) - Slush je jedan od najvažnijih događaja za startape u Evropi, koji okuplja 5500 osnivača startapa i 3300 investitora koji traže priliku da podrže sledeću generaciju izuzetnih osnivača. Uz podršku ambasade Finske u Srbiji ali i kroz druge inicijative, prethodnih godina veliki broj domaćih startapa učestvovao je na Slush-u.
Podim (Maribor, 13.-15. maj) - Ovaj događaj se brzo razvio u vodeći i najuticajniji regionalni događaj za startape i tehnologiju, gde se inovacija spaja sa poslovnim prilikama, kapitalnim investicijama, razmenom znanja i stručnošću.
Fifteen seconds festival (Grac, 6.-7. maj) - Ovo je interdisciplinarna konferencija na kojoj se okuplja oko 8000 ljudi iz različitih delatnosti. Osnivači smatraju da je razmišljanje unutar određenih okvira stvar prošlosti, te teže da na jednom mestu povežu što više brilijantnih umova i brendova koje su oni izgradili.
The Next Web (Amsterdam, 20.-21. jun) - Amsterdam kao grad koji je potpuno specifičan, pruža i sasvim specifičan oblik konferencije. Kako se održava u toku leta, deo druženja se odvija napolju, pa pomalo liči na muzički festival zbog svih tih šatora i bujice ljudi koja cirkuliše u potrazi za rešenjima u tehnološkom svetu.
London tech week (London, 10.-14. jun) - Konferencija nudi preko 75 sati sadržaja svojim posetiocima i okuplja svetski poznate inovatore, investitore i startape. Ovaj događaj, kao i mnogi drugi, ima i svoju aplikaciju preko koje se možete povezati sa svima koji učestvuju, a ove godine se širi na veći prostor, što dosta govori o popularnosti samog događaja.
Viva Technology (Pariz, 20.- 25.maj) - Prema podacima sa sajta ove konferencije, preko 96% startapa preporučuje VivaTech kao odličnu početnu tačku za stvaranje novih partnerstava i pronalazak investitora. Čak 75% njih kaže da su na ovoj konferenciji bili u mogućnosti da upoznaju potencijalne investitore, a 20% startapa je prikupilo sredstva upravo uz pomoć ove konferencije.
Vienna Up (Beč, 3.-9. jun) - Konferencija nudi program sa fokusom na šest glavnih tema, prilagođenih potrebama učesnika koji žele da ulože, pronađu investitore, unaprede svoje veštine, otkriju nove tehnologije, utiču na budućnost i dožive spoj kulture i tehnologije. Prošle godine su zabeležili posetu od preko 10 000 ljudi, i organizovali preko 30 programa sa svojim partnerima koji su trajali čak devet dana.
How to Web (Bukurešt, 2.-3. oktobar) - Jedna od najvećih konferencija u Istočnoj Evropi okuplja veliki broj aktera inovacionih ekosistema iz Rumunije ali i ostalih regionalnih država. Na prošlogodišnjem izdanju konferencije, srpski Collabwriting obezbedio je značajnu investiciju od 880.000 evra.
Tech događaji u Severnoj Americi
Tech Crunch Disrupt (San Francisko, 28.-30. oktobar) - Tech Crunch Disrupt je jedan od najpoznatijih događaja u svetu tehnologije i startapa, koji okuplja veliki broj investitora, veterana industrije, preduzetnika i medija. Ova konferencija pruža srpskim startapima priliku da se predstave široj publici i da privuku potencijalne investitore bez obzira na stepen razvoja u kojem se nalaze.
CES (Las Vegas, 7.-10. januar 2025) - CES je jedan od najvećih sajmova potrošačke elektronike na svetu, koji privlači oko 135 000 posetilaca iz celog sveta. Gugl, Hjundai, Mercedes Benz i Amazon samo su neke od velikog broja kompanija koje na ovoj konferenciji prikazuju najnovije trendove u digitalnom zdravlju, tehnologiji hrane, automobilskoj tehnologiji i igrama.
Startupfest (Montreal 10.-12. jul) - Kanadska konferencija je ponosna na svoje nagrađivanje kvalitetnih startapa, a pored velike mreže kontakata, omogućava posetiocima i medijsku pokrivenost. Premium događaji koji su ekskluzivni po pozivu koriste se kako bi se stvorio poseban doživljaj za odabrane sadržaje, istovremeno održavajući visok standard i za ostale programe.
Global conference (Silikonska dolina, 22.-24. april) - Prema Yahoo finance sajtu, ovo je broj jedan događaj koji startapi treba da posete. Ove godine, između ostalog, imaćete priliku da čujete osnivače Zapier-a, kao i ljude koji rade na platformama kao što su Miro, Airtable, Google, OpenAi, Notion…
Small Business Expo - Najveći američki B2B sajam, konferencija i mesto za upoznavanje i umrežavanje za mala preduzeća, preduzetnike i startape koji se održava u 16 različitih gradova u Americi tokom cele godine.
Tech događaji u Aziji
Expand North Star (Dubai, 13.-16. oktobar) - U toku tri dana na konferenciji Expand North Star predstave se neki od najboljih startapa iz preko 100 zemalja a dobrodošlicu im poželi preko 1000 investitora koji žele da ulože u generativne AI tehnologije i nove ideje. Prošle godine, uz podršku EBRD-a, čak deset startapa iz našeg regiona učestvovalo je na ovom događaju. Kao deo delegacije, imao sam prilike da se uverim u najaktuelnije trendove koji postoje u tom delu sveta i saznam zašto je naziv “North Star” promenjen u “Expand North Star”. Događaj je inače sastavni deo većeg okupljanja, pod nazivom GITEX.
Singapore Week of Innovation & Technology (SWITCH) (Singapur, 28.-30. oktobar) - Svake godine u Singapuru se sastaje preko 15 000 ljudi gde se održava takmičenje startapa u roku od nedelju dana. Ukoliko želite da se prijavite to možete učiniti do 1. jula 2024. godine. Prošle godine, putovanje nekoliko startapa podržali su i organizovali Fond za inovacionu delatnost, Swiss Entrepreneurship Program, Inicijativa “Digitalna Srbija” i uz podršku Enterprise Singapore. A rezultati u vidu potpisanih ugovora o prodaji i partnerstvima nisu izostali!
SusHI Tech (Tokio, 27.april - 26.maj) - Ova konferencija zanimljivog naziva, bavi se načinima na koje se tehnologijom, i različitim idejama mogu kreirati održive prakse. Zato ako se vaš startap oslanja na održive prakse, ovo može biti zanimljiva konferencija za pronalazak investitora.
TechInAsia conference (Kuala Lumpur, 24. – 25. jul i Jakarta oktobar 2024.) - Konferencija se odvija čak dva puta godišnje. U ova dva grada, možete upoznati osnivače, investitore i bitna imena tehnološke zajednice u APAC regiji.
Takeoff Tokyo (Tokio, 10.-11. april) - Dvodnevni događaj namenjen osnivačima iz celog sveta koji im omogućava da se takmiče u pitch-ovanju ideja. Sa druge strane bogat program panela, omogućava posetiocima da upiju nove ideje i čuju iskustva uspešnih kompanija i startapa.
I koji je na kraju tech događaj za vas?
Iako lokalno tržište može biti korisno za početak, ograničen obim i resursi često ne dopuštaju dugoročni rast i uspeh. Stoga, proširenje na regionalna i međunarodna tržišta postaje ključno za održivost i rast startapa. Konferencije omogućavaju startapima da se povežu sa potencijalnim investitorima, steknu nove ideje i znanja, promovišu svoje proizvode na globalnom nivou, uspostave kontakte sa potencijalnim partnerima i inspirišu svoj tim.
Sada kada na jednom mestu imate nekoliko najvećih međunarodnih startap događaja, ostaje vam samo da odaberete onaj koji vam deluje najbolje za vaše potrebe. Pregledajte ko su govornici ove godine, i ukoliko želite prijavite se na email liste ovih konferencija za moguće popuste i early bird karte. Ne zaboravite i na mogućnosti “stipendiranja” odlaska od strane različitih institucija koje sam već pomenuo ili grupnog putovanja sa ostalim sunarodnicima. Dok pravite plan nemojte zaboraviti da će se u oktobru 2024. održati i treća po redu Splet Tech konferencija u Beogradu - najveća jednodnevna regionalna konferencija o inovacijama i tehnološkom preduzetništvu koju organizuju „Srbija Inovira“ koji sprovodi ICT Hub i “Preduzmi ideju“ u realizaciji Inicijative „Digitalna Srbija".
Na kraju, izbor događaja koji startap želi da poseti zavisi od postavljenih ciljeva, budžeta i preferencija. Različiti događaji nude različite prilike i mogućnosti za razvoj i rast, stoga je važno pažljivo istražiti i odabrati onu koja najbolje odgovara potrebama i ciljevima vašeg startapa. Ja se nadam da će vam ovaj tekst uštedeti vreme, pomoći da se bolje pripremite i ostvarite ciljeve svog putovanja.