Inovacije neprestano menjaju tržište, a ICT Hub je svedok i učesnik tog procesa još od svog osnivanja 2014. godine. Dosadašnje iskustvo u radu sa kompanijama nam govori da se korporacije i ovde suočavaju sa istim globalnim izazovom – kako veliki sistemi da opstanu u tržišnoj igri u kojoj sve više dominiraju manji igrači sa digitalnim poslovnim modelom?
Tačnih odgovora je mnogo, jer korporacije rešavanje ovog problema posmatraju iz drugačijeg (svog) ugla. Grubo sumirajući, može se reći da je jedan put uvek posvećen razvoju internih kapaciteta, dok drugi predstavlja potragu za izvorima inovacija van kompanije. Upravo tu saradnju „velikih“ i „malih“ za koju se sve više korporacija odlučuje, nazivamo „Corporate Venturing“ (CV).
Danas, CV više nije samo investicija velike kompanije u malu, već je to postala strateška aktivnost koja može da poprimi različite oblike. CV predstavlja niz eksternih aktivnosti koje korporacija vrši da bi došla do inovacija, usput rešavajući pitanja kao što su kako postati brži i agilniji, kako razviti drugačiji ili širi pogled na tržište ili kako pokrenuti novi biznis u velikom sistemu (gde ideje nastale interno ne žive dugo, jer „mi se time ne bavimo“).
Međutim, na koji način možemo da identifikujemo eksternog partnera koji treba da unapredi naše inovacione napore? Kako da odaberemo način saradnje? Da li startap koji može da nam pomogne uopšte postoji? CV nudi niz modela uz koje korporacije mogu da dođu do inovacija, bilo da se radi o finansijskim ulaganjima ili formiranju strateških saveza i pružanju podrške razvoju konkretnih proizvoda ili usluga.
Predstaviću deset načina na koje korporacije pronalaze eksterne izvore inovacija:
1. Deljenje resursa
Velika korporacija može startapima da obezbedi pristup resursima koji su im potrebni za razvoj, a o kojima su mogli samo da sanjaju. Zauzvrat, korporacija postaje bliža preduzetničkom ekosistemu i njegov značajni igrač, za šta je dobar primer telekomunikacioni operaterM:teli njegov hub Digitalna fabrika koja se nalazi u Podgorici. To je ujedno i prvi TelCo korporativni hub u regionu.
2. Nagradni izazov
Poziv na takmičenje u kom startapi traže rešenja za jasno formulisane probleme je dobar način da ispitate šta sve talentovani timovi mogu da urade. Takmičenje je već samo po sebi odličan motiv, jer izazov pokreće preduzetnike i inovatore – kada se na to doda i nagrada, možete očekivati neočekivano. Odličan primer je MarTech Challenge, regionalno takmičenje startapa u oblasti inovacija u marketingu koji je sprovela Direct Media.
3. Hakaton
Hakatoni su mesta intenzivne razmene znanja, iskustva i ideja i služe tome da spoje talentovane pojedince koji kretivno pristupaju rešavanju problema sa konkretnim zadacima na kojima tu veštinu mogu i da primene. Ako korporacija postavi izazov, pozove zainteresovane developere i organizuje radionicu na kojima oni mogu zajedno da rade – tehnološko rešenje, interesantan prototip ili pravac u kome može dalje da se razvija neki proizvod ili usluga, nastaju za samo nekoliko dana. Jedan od takvih primera je Hacktivate koji je lansirao Philip Morris International.
4. Skautovanje
Velika i moćna kompanija, koju zanimaju novosti i događaji iz sveta tehnološkog preduzetništva, može da pošalje stručnjaka da se „infiltrira“ u startap zajednicu i sazna šta se novo na neku određenu temu dešava. Nije na nama da otkrivamo imena, ali iz našeg iskustva, profesionalnih skauta tog tipa je sve više!
5. Strateška partnerstva
Ako „infiltrirani“ pojedinac iz prethodnog modela u pravo vreme pronađe startap koji se na pravi način bavi pravim izazovom (sve to u odnosu na potrebe korporacije), sledeći korak je često strateško partnerstvo. Savez velike kompanije i startapa može da bude veoma koristan za obe strane i da uzme različite oblike, a najčešći je zajednički razvoj proizvoda. Sjajni domaći primeri su saradnja OTP banke i nekada staratpa Paušal iz koje je nastala Paušal aplikacija i saradnja Vip Mobile (A1) i Thing Solvers tima. Obe saradnje sa značajnim poslovnim rezultatima.
6. Korporativni inkubator
Korporativni inkubatori nude mentorstvo i resurse kao podršku preduzetnicima, jer stavljaju fokus na ranu fazu u kojoj pomažu u procesu razvoja njihovih ideja u realne biznis modele. Kompanija kao investitor može da dobije mnogo, a posebno je značajan pristup novim tržištima. Tako Delta Biznis Inkubator poziva preduzetnike da razviju svoje startape kroz tromesečni program, uz pomoć i podršku ove kompanije, koja se posebno ogleda u poslovnim kontaktima i drugim resursima.
7. Korporativni akcelerator
Korporativni akceleratori su prilika za postojeće startape da kroz partnerstvo sa kompanijom usavrše svoj proizvod, validiraju se i rastu. Podrška uključuje mentorstvo, obuku, prostor za rad i druge resurse, kao što je velika baza korisnika. Primer je nedavni OTP Startup Partner Program, u kom OTP grupa već treću godinu za redom sklapa partnerstva sa startapima iz celog sveta i podržava njihov rast, u isto vreme unapređujući svoj način poslovanja.
8. Ekskubator
Ekskubator je kombinacija inkubatora i akceleratora, koja velikoj kompaniji može da posluži kao poligon za razvoj spoljnih prilika za razvoj inovacija. Za sada u okruženju nema konkretnih primera, ali ne sumnjamo da je pitanje vremena kada će se situacija i na tom polju promeniti.
9. CV kapital
Ovaj princip rada podrazumeva da korporacija kupuje udeo u startapu koji je identifikovala kao svoj strateški interes. Mnogo je načina na koje ovo može da bude važna strateška odluka za obe strane, a među brojnim primerima, izdvajamo nedavnu investiciju kompanije AIGO u startap YoloBook.
10. Akvizicija
Po starom i oprobanom receptu, moćna kompanija može da kupi startap i tako postane vlasnik njegovog proizvoda ili usluge. Takođe, ovo je često i logični sledeći korak i odlična prilika za obe strane, kao što je slučaj sa Infostudom i aplikacijom Poslonaut.
Koji će put u potrazi za eksternim izvorima inovacija biti najefikasniji, zavisi od ciljeva kompanije koji moraju biti dobro definisani. Ukoliko ispitate opcije koje su vam na raspolaganju i odredite budžet, sve što vam preostaje je da obezbedite saglasnost svih donosioca odluka i budete spremni za dozu neizvesnosti. Bez nje, nema ni inovacija.
Izvor: BizLife