Povod ovog istraživanja i prikaza ove startup scene bio je susret sa osobom, na jednom od meetupa, koja ulaže u akcije firmi koje svoje ideje, projekte i rešenja usmeravaju upravo na industriju kanabisa. Na prvi pogled, priča mi se činila prenaduvanom :).
Koliko to može biti pametno? Šta su motivi? Kako se prevazilaze moralne dileme? I koliko je to rizično ulaganje?
Ipak, nakon istaživanja, otvara se sasvim nov pogled na ovu nišu, koja mi više ne deluje isključivo kao sin ili vice industry. Naročito ako posmatramo tržište Amerike, ali sve više i Evropu. Pogledajte primer Nemačke.
Dobar deo ove industrije u ovom momentu se vrti oko medicinskog kanabisa odnosno upotrebe kanabisa u medincinske svrhe, dok se sve više govori i o legalizaciji kanabisa u mnogim evropskim zemljama.
Mogućnosti za ulaganje su sve veće globalno i postoji stvarni potencijal da se kapitalizuje ova industrija koja brzo raste. Startup ne mora gajiti i prodavati marihuanu da bi bio u ovoj industriji. I sa tim saznanjem, priča se menja. I za potencijalne founder-e ali i za investitore.
Neke prve asocijacije kada se pomisli na firmu koja se na ovaj ili onaj način bavi kanabisom, bile su poslovanje na ivici zakona ili van njega, usmerenost na populaciju koja je na margini, tebu tema za mnoge pa i potencijalne investitore koje su zazirali od ulaganja.
Međutim, postoje i oni koji su ipak našli motive da svoj novac ulože i da na taj način podrže ovu industriju. Verovatno najpoznatiji među njima je Snoop Dogg, jedan od osnivača Casa Verde Capital, fonda koji ulaže u startape povezane sa kanabisom. Nije tajna da sam Snoop Dogg konzumira marihuanu, ali on istovremeno za sebe kaže da je poslovan čovek i preduzetnik i da iz tog ugla treba gledati na njegova ulaganja.
Postoji i podatak da su investitori uložili preko 5 milijardi dolara u startape povezane sa kanabisom od 2014. godine, raspoređenih na 544 kompanije. To svakako govori u prilog možda već sada iznenađujuće razvijenosti ove industrije kada je reč o startupima. Ukoliko vas zanima koji su to projekti koje razvijaju, možete naći na LINKU neke od njih. Takođe, kada je reč o upotrebi kanabisa u medicinske svrhe, ovi startapi se ubrajaju i u one koje spadaju u farmaceutsku nišu, a neke od prespektivijih možete naći na LINKU.
Za proizvođače i operatere ohrabrujuća je činjenica da medicinski kanabis nije zabranjen na saveznom nivou širom EU, što omogućava kompanijama da legalno prodaju svoje proizvode preko granica. To znači da možete proizvoditi medicinski kanabis, na primer, u Portugalu, i prodavati bilo kojoj zemlji EU sve dok imate dozvole za trgovanje.To čini ceo tok dosta fluidnim, što znači da kompanije mogu relativno brzo da skaliraju svoje poslovanje ako poznaju regulativu i rade po pravilima.
Osim prodaje kanabisa, postoji i čitav spektar poslovnih ideja, koje su na ovaj ili onaj način povezane sa ovom industrijom. Dakle, osim onih koji se bave trgovinom, tu su i oni koji uz pomoć tehnologije omogćavaju razne vrste servisa i na taj način dodatno razvijaju ovu industriju.
Praktičnih primera je mnogo, pa tako to mogu biti firme koje se bave specijalnom rasvetom za gajenje marihuane u zatvorenim prostorima, monitoringom rasta i razvoja biljaka, zatim kompanije koje se bave testiranjem i pružaju usluge specifikacija proizvoda.
Dobar primer je i nauka o podacima i kompanije koje kreiraju alate koji pomažu u jačanju poverenja potrošača, pojednostavljuju lance snadbevanja i bore se protiv stigmatizacije. Ovi startupi sada grade baze podataka koju će industrija koristiti i u budućnosti.
Svedočimo stvaranju digitalne industrije kanabisa, prilagođene tržištu 21. veka.
Primer jednog takvog startupa je i Confident Cannabis, u koji su investirali veliki fondovi poput Y Combinator-a i StartX-a. Njihov cilj je da pojednostave veleprodaju kao i testiranje kanabisa, što je velika tema na ovom tržištu. Testiranjem se bavi i startup Gemma Cert, pomoću aparata GC-PRO, koji je pogodan za testiranje u kućnim uslovima ili na polju.
Zanimljiva je i ideja firme Seedo, koja proizvodi robota koji samostalno može da uzgaja biljke. Naravno, upotreba nije ograničena na uzgoj marihuane, ali se ispostavilo da je to najčešci izbor korisnika. Još jedan primer je Eaze, poznatiji kao Uber za marihuanu, koji posluje na tlu Kalifornije i Mičigena. Eaze se kune u podatke i visoko ih rangira na listi svojih prioriteta. Ono što iz ovog startapa naglašavaju je da njihove baze podataka mogu biti veoma korisne i za predstavnike vlasti i regulatornih tela, koji na taj način imaju uvid u informacije vezane za korisnike marihuane u medicinske svrhe. Te informacije su im bile ranije nedostupne ili su bile prikupljane na nesistematičan i neupotrebljiv način. A dragocene su kada je reč o razumevanju ovog tržišta, ali i korisnika.
Ono što takođe potpada pod projekte koje uključuju nove tehnologije su: sekvencioniranje DNK kanabisa pomoću veštačke inteligencije, aplikacije za e-trgovinu koje pomažu korisnicima da pronađu najbliže ambulante, kupuju proizvode zasnovane na kanabisu i saznaju više o biljci, kao i IoT tehnologije koje igraju veliku ulogu u praćenju proizvoda i omogućavaju drzavama dodatni nivo transparentnosti.
Ono što se dešava je da legalne tehnološke kompanije pomeraju legalne proizvođače marihuane sa crnog tržišta u domen digitalnog poslovanja, koje je mnogu više merljivo i predvidivo. Rešavaju im do skoro nepremostive probleme, poput načina transporta na primer. Za "cannatech" startupe, podaci postaju lanac sigurnosti i izlaz iz mraka u kom su do skoro poslovali. Svi u ekositemu uvđjaju da ukoliko stvore zajednicu, stvaraju sigurnije okruženje i lakše se bore sa promenama. A promene su u ovoj industriji ono što je jedino sigurno.
Moralna dilema?
Pominjao sam i moralnu dilemu kao još jedan razlog otklona kada su ovi stratupi u pitanju. Da li se na taj način daje podrška u suštini jednom poroku? Koliko neko mora biti informisan, edukovan, osvešćen i imati pa i lične razloge da uđe u ovu industriju i nađe motive i argumente da sebi dokaže da čini pravu stvar? Da li novac može biti dovoljan motiv, čak i ako je izvestan?
Često je reč o ljudima, kažem ljudima jer je to često investicija koja se zasniva i na ličnoj inicijativi, koji su imali neki dublji lični motiv koji ih je pokrenuo na sve to. Ili zagovaraju legalizaciju marihuane, ili su pobornici dostupnosti marihuane u medicinske svrhe, ili industriju sagledavaju kao novu granu wellness ili farmaceutske industrije.
Ili jednostavno veruju da je ova niša nešto što ce ići samo uzlazno i žele da se već sada zapljunu i obezbede sebi rani upliv u nešto što može biti veliko jednoga dana. Verovatno ima i onih kojima je dovoljno cool da ulože u tako nešto.
Ono što je sigurno, spremni su na rizik. Ipak je ovo niša u kojoj je procenat uspešnosti i preživljavanja startapa možda i najniži.
Šta je sa Srbijom, da li kod nas postoji način da se kanabis upakuje u proizvod?
Više o tome možete čuti u Agelast podkastu. Naše tržište i regulative ne idu nikako u prilog ove niše, ali iskustva iz regiona možda mogu biti korisna ukoliko se projektuju i na naše tržište. Ukoliko vas zanima, na LINKU možete naći šta kaže zakon na ovu temu u zemljama regiona.
Ako ste se upravo sada zainteresovali za onu nišu, delim sa vama par saveta za potencijane investitore. Šta je važno znati pre investicije:
- Dobro poznavanje tima.
Nije na odmet da znate osobe u koje ulažete, i to doslovno. Ko su osobe koje stoje iza projekta, na koji način razmišljaju, šta su bili motivi za pokretanje posla? Na taj način ćete imati širu sliku i moći donekle da predvidite kako će se tim i projekat razvijati u nekoj bližoj budućnosti. Koliko sve to zajedno stoji na zemlji, a koliko je zamagljeno ličnim motivima osnivača.
- Uvid u sve zakonske i druge regulative koje mogu uticati na poslovanje firme, rast i razvoj.
Kada kažem regulativa, mislim na način kako su tri ključne teme uređene: proizvodnja, promet i posedovanje. Ovo je veoma važno, koliko i poznavanje kompanije u koju ulažete, jer direktno utiče kako na trenutni položaj firme, tako i na njenu budućnost. Dobro je znati i prognoze kada je određeno tržište u pitanju, kao i većinski stav populacije koja tu živi, šta o svemu misle zakonodavci i šta se šuška.
- Spremnost na veći rizik od neuspeha.
Ovo je nešto na šta treba biti spreman, jer nije kao da ulažete u neku drugu, da kazem “običniju” industriju. Čak i ako se radi o tech startapu, bilo koja veza sa tržištem kanabisa sa sobom nosi i rizik. Pravila se brzo menjaju, kako ona koja mogu ići u korist, tako i ona koja mogu dodatno ograničiti poslovanje. Marketing, oglašavanje pa i kupovina imaju sasvim drugačija pravila nego da ste, na primer, u prehrambenoj industriji. Mindset mora biti drugačiji.
- Upućenost u osobenosti tržišta, podrška i razumevanje.
Da biste ulagali u firmu koja se na neki način bavi kanabisom morate razumeti to tržište. Ili imati nekoga ko razume. Da li morate biti i zagovornik i korisnik, ne bih rekao, ali neki vid upućenosti mora da postoji.
Ono sto je karatkeristično za ovo tržište i što je drugačije nego kada započinjete neki drugi posao i pitate se da li će biti onih koji će taj proizvod želeti, je to što ovde znate da tražnje ima. Bilo da je to direktna prodaja kanabisa kao proizvoda ili rad na proizvodu koji će na neki drugi nacin pomoći industriju, potreba je tu.
Web3 kao novo tržište
Razvoj tehnologije i Web3 okruženja pruža nove mogućnosti i za ovu industriju. Daje joj nove načine komunikacije, nove alate i novo tržište - metaverse. Tržište kanabisa na taj način otvara vrata i za kripto valute, blockchain, NFT i ne libi se da u taj voz uskoči odmah.
Primeri već postoje.
Saucey Farms & Extracts i Higher Life CBD Dispensary omogućili su prodaju THC proizvoda u okviru metaverse okruženja, i to ne samo posredstvom kripto valuta, već i regularnim sredstvima plaćanja. NFT vlasništvo omogućava specijalne popuste i privilegije prilikom kupovine THC proizvoda, a metaverse postaje okruženje i za organizaciju virtuelnih meetup-a edukativne prirode.
Pomenuću ponovo i Snoop Dogg-a koji je već iskoračio i u metaverse po imenu MOBLAND, gde gaji digitalnu marihuanu koja simbolizuje novu grow-to-earn fazu. Ukoliko vas projekat zanima, verovatno je njihov Diskord najbolja adresa.
Novo tržište je i prilika da se kanali promocije sada usmere i ka novim potencijalnim korisnicima koji su pre svega early adopteri novih tehnologija.