Internet je sastavni deo našeg života toliko da se jedva sećamo vremena kada nije postojao, ukoliko smo dovoljno stari za to. Međutim, internet tada, internet danas i internet koji ćemo imati za pet ili deset godina nikako nije isti. I tu ne pričamo o brzini.
Pričamo o načinima kako korisnici konzumiraju sadržaj koji im se plasira, da li su pasivni posmatrači i čitaoci, ili su ravnopravni učesnici, pa i dominantni kreatori. Govorimo i o načinima toka podataka.
Na koji način se prisustvo na mreži uopšte računa. Nekada ste bili dovoljno inovativni ukoliko ste među prvima imali svoj web sajt, informativnog karaktera, što odavno nije dovoljno. Zatim ste verovatno išli korak dalje i komunikaciju otvorili i na društvenim mrežama i ušli u dijalog sa korisnicima. Međutim, ni to više nije dovoljno.
Sve više se pomeramo ka 3.0 dobu. Dobu interneta koje korisnicima obećava da pruži privatnost i sigurnost pre svega. Zvuči kao utopija? Možda? Ali sve ide ka tome. Uz brojne novine kada je reč o dominantnim tehnologijama koje će unaprediti efikasnost, transformisati način poslovanja i komunikacije i zauvek izmeniti većinu industrija na načine koje još uvek samo naslućujemo.
Da li naslućujemo dovoljno da možemo već polako da se spremamo? Svakako da.
Razvoj interneta se može podeliti u neke tri etape, od interneta 1.0 do 3.0 u koji polako već ulazimo. Hajmo redom.
Internet 1.0 je bio informativni portal, gde je bilo moguće pronaći sve informacije, ali bez dijaloga i direktnog učešća korisnika. I to sve na desktop računaru.
Internet 2.0 je već napravio ogroman skok. Skok u mobile, big data i cloud. World Wide Web dozvoljava i korisnicima da se izraze, da komuniciraju kako međusobno, tako i sa kompanijama, da u realnom vremenu prenose informacije i da budu ravnopravni učesnici u tom složenom dijalogu na mreži. Što je značilo da kompanija više nije dominantan govornik, ni kada je sopstveno poslovanje u pitanju.
Glas i priliku da se izraze dobili su svi, o svemu. Pri tome su, svesno ili nesvesno, morali da založe nešto drugo, a to su podaci, jedan od dragocenijih resursa Web 2.0 ere. I kompanije su to umele da iskoriste, naročito velike, dok su mali, koristeći njihove usluge, takođe dobili priliku da unovče to što se o korisnicima zna gotovo sve: šta pretražuju, koga prate, šta kupuju, gde putuju. Što u prevodu znači, šta žele, čemu teže, koje potrebe imaju.
Ipak, sve su glasniji oni koji žele tome da stanu na put i kontrolu vrate u ruke korisnika. Koji žele novu eru interneta koji je transparentniji, sigurniji, koji štiti digitalnu intimu korisnika, koja je u velikoj meri i lična, realna, jer je i život na internetu projekcija realnog života svakog od nas.
I koji smatraju da se ne zabavljamo dovoljno. Zašto ne bismo relani svet uveli u digitalni i obrnuto?
Sada već pričamo o 3.0 Webu
Vlasništvo i kontrola u rukama velikih, centralizovanih sistema, postaju decentralizovani. Svako može postati vlasnik jednog malog dela interneta. Objasniću kasnije i kako. Web 3.0 menje backend strukturu interneta, što je novina u odnosu na fokus na frontend, sve do sada.
Ključne reči su Blockchain tehnologije, Data i Semantic Web.
Blockchain je tehnologija koja pre svega omogućava transparentnost. O Blockchain tehnologiji ste sigurno već slušali, ali u vremenu koje dolazi ćete morati da savladate bar osnovne pojmove da biste razumeli svoj polozaj u tom lancu.
Podaci su i dalje tu, ali ovoga putu u rukama korisnika, gde i ostaju, osim ako korisnik ne odluči drugačije.
Semantic Web, podržan od strane tehnologija koje omogućavaju da mašina razume čoveka bez ikakvih problema. Granica između digitalog i realnog je sve tanja.
Nove tehnologije koje morate imati na radaru
Na koji način već sada možete planirati ovu tranziciju? Koje tehnologije će biti u fokusu i na koji način ih možete uvrstiti u svoje poslovanje, inoviranje i planiranje razvoja vaše kompanije?
- Imate web sajt - odavno nedovoljno.Prisutni ste na mrežama - nedovoljno.
- Prikupljte i analizirate podatke - korisno, ali možda uskoro nedostupno.
- Plaćate Google-u ili Facebook-u da za vas traži potencijalne nove korisnike - možda uskoro znatno limitirano.
- Plaćate influensere - očekuje se da će raditi sve više sa hologramima.
- Imate svoju aplikaciju i online prodavnicu - koga više briga za slike, traži će se AR i 3D iskustvo.
Razumevanje mogućnosti i prilika omogućiće kompanijama da se bolje pripreme, da pametnije investiraju i postanu, zašto da ne, i nosioci ovih promena. Na našem tržištu imate priliku da budete među prvima. Dok svet već beleži pionire koji su ovu granicu već probili. Pogledajte ovu listu već razvijenih servisa koji reprezentuju Web 3.0, iz čak 2018. godine, gde su pobrojane alternative koje već postoje nama poznatim i sveprisutnim društvenim mrežama, streaming servisima, skladištima podataka, browser-ima, servisima za plaćanje ili message servisima.
Termini o kojima ćete čitati i slušati su Spatial Wed, 3D Web, AR, NFTs, The Metaverse… Zvuči futuristički, zapravo to i jeste, ali to je budućnost koju ne želite da propustite. Biće vam jasnije kada navedem i neke konkretne primere.
Zamislite sledeći scenario:
Korisnik ulazi u vašu online prodavnicu cipela. Gleda proizvode u 3D-u naravno, konfiguriše svoju željenu kombinaciju boja, bira vrstu kože, boju pertli, oblik đona, onda tako personalizovani proizvod putem AR-a pogleda i u svojoj sobi, zna tačno kako će cipele izgledati kada stignu, a pošto vi imate i Try on opciju u vašoj aplikaciji, može i bukvalno da ih proba. Plaća kriptovalutom, a kako se radi o unikatnom komadu, sada želi da ima i NTF (Non-fungible token) ili digitalni duplikat tog komada, koji mu garantuje vlasništvo nad tim digitalnim zapisom, a vi mu kao garanciju dajete pametni ugovor, koji svaka advokatska kancelarija već uveliko izrađuje. Svoje digitalne cipele, replike onih koje nosi svakodnevno u realnom svetu, sada može da obuje i svom avataru. I vi i on ste već odavno na 5G mreži.
Ovde sam obuhvatio samo deo onoga što nam Web 3.0 obećava. Da li znate da već postoje kompanije koje proizvode odeću koje je samo u digitalnom formatu?
Ono što primećujete je da ste vi prodali cipele, ali je proces kupovine i iskustvo kupca potpuno drugačiji nego što je to danas. Njegove potrebe i očekivanja se menjaju.
Na radaru treba imati i šte se dešava u sferi veštačke inteligencije, mašinskog učenja i sve prisutnije IoT tehnologije. I kako ići u tom pravcu.
Još jedan scenario može vam ovde pomoći:
Vozite automobil i gladni ste. Virtuelnog asistenta u automobilu pitate koji restoran vam preporučuje. U odnosu na vašu lokaciju i vaše preferencije, veoma brzo dobijate predlog restorana, sa već proverenim ocenama koje su korisnici ostavili na mrežama, uz mogućnost prikaza jelovnika na vašem displeju u automobilu.
Zašto je potrebno pripremati se?
Što ste dalje od prilagođavanja ovakvim i sličnim okolnostima, bliži ste tome da ostanete zarobljeni u 2.0 eri. Jednom kada nova pravila zavladaju.
Promene koje donosi Web 3.0 će uticati na sve grane industrije, na ekonomiju generalno, na to kako se dobit generiše, ko sve učestvuje u toj razmeni. Kreatori postaju bitni, njihov doprinos se više nagrađuje, otvaraju se nove mogućnosti, poput već pomenutog NFT-ja koji neće obesmisliti umetnost i posedovanje fizičkih objekata, već će omogućiti još jedan kanal prihoda onima koji to na vreme shvate.
Usvajanje novih tehnologija se ne dešava preko noći.
Ipak, sve je više onih koji već sada shvataju značaj ranog usvajanja i sve je više kvalitetnih rešenja za probleme koji su nam se činili nerešivi pre samo nekoliko godina. Nema ludih zamisli, samo treba naći prave resurse i dovoljno gledati unapred.