NCR Corporation je, kao rezultat digitalne transformacije poslovanja, koja je realizovana u prethodnih nekoliko godina, transformisana u kompaniju fokusiranu na softver i pružanje usluga, iako je hardver i dalje deo portfolija poslovanja kompanije, a u Srbiji je kao poslodavaczabeležio najveći rast broja zaposlenih.
Pošto se ističu kao kompanija koja prati dešavanja na tržištu i otvoreni su za razmenu iskustava kako sa globalnim korporacijama, tako i sa lokalnim kompanijama i startapima – pričali smo sa Stefanom Lazarevićem, generalnim direktorom kompanije NCR Srbija i direktorom spoljnih poslova NCR korporacije za Evropu, Bliski istok i Afriku o tome kako vidi korporativne inovacije, nove tehnološke trendove i šta za njega predstavljaju novi biznis modeli.
ICT Hub: Šta je najinteresantnije što ste videli u svetu tehnoloških inovacija u poslednje vreme?
Stefan: Danas su inovacije postale imperativ u mnogim segmentima poslovanja i svakodnevnog života. Za mene lično, odlična je svaka inovacija koja omogućava bolji kvalitet života – od aplikacija i gedžeta koji pojednostavljuju obavljanje administrativnih aktivnosti do velikih naučnih i medicinskih otkrića. U ovom segmentu sa velikom pažnjom pratim napore koje naučnici ulažu u razvoj vakcine protiv raka, koja bi trenirala imuni sistem da detektuje i uništi maligne ćelije i ovu bolest učini davnom prošlošću.
Kada je NCR u pitanju, filozofija našeg poslovanja temelji se upravo na tome da svojim klijentima pojednostavimo poslovne procese, ostavljajući im više vremena da se fokusiraju na sopstvene korisnike. U našoj kompaniji uveliko primenjujemo robotsku automatizaciju procesa (RPA) i sa velikim interesovanjem pratimo razvoj ove oblasti, kao i mašinskog učenja i veštačke inteligencije. Navedene tehnološke inovacije doprineće efikasnijem i efektivnijem radu naših timova, a samim tim i unapređenju korisničkog iskustva.
ICT Hub: Na tržištu postoji puno dinamike i “inoviraj ili nestani” postaje opis filozofije današnjeg biznisa. Kako te promene vidite kao direktor, kako to utiče na vaše razmišljanje i vašu poslovnu strategiju? Koji je vaš savet za “kako ostati konkurentan i ispratiti nove trendove”?
Stefan: Da bi kompanija mogla da bude inovativna, ona pre svega mora da ulaže u svoje zaposlene, pružajući im mogućnosti da se stručno usavršavaju i da neprekidno prate promene u društvu i potrebe klijenata. Korišćenje novih tehnologija u poslovanju neophodno je da kompanija ostane konkurentna, ali da bi bila uspešnija od svojih rivala na tržištu, u osnovi njene poslovne strategije kompanije moraju biti klijenti.
To je slučaj sa NCR-om. Mi negujemo odnose sa našim klijentima i zajedno kontinuirano radimo na unapređenju proizvoda i usluga, kako bismo zadovoljili njihova očekivanja koja su u današnjem digitalnom okruženju sve veća. Naš prioritet je da razumemo specifične potrebe svakog od njih i pomognemo im da unaprede svoje poslovanje. Fokusiranost na klijente i ulaganje u zaposlene su ono što je pomoglo NCR-u da postane i ostane vodeća kompanija u sektoru informacionih tehnologija na svetskom tržištu već više od jednog veka.
ICT Hub: Gledano iz današnje perspektive, skoro svaka velika kompanija nekada je bila startup. Radi, razvija se, postaje veća. Teško je izboriti se sa izazovom da nije najbitnije držati se isprobanog modela koji radi već kontinuirano eksperimentisati i pokušavati da se proba nešto novo. Po čemu se NCR razlikuje od ostalih? Kako kompanija ove veličine održava inovativni duh?
Stefan: Kao lider u inovacijama, NCR je već 135 godina posvećen transformaciji poslovnih procesa – od prvog fiskalnog računa i kase do današnjih najsavremenijih softverskih rešenja i usluga koje naš predan tim od 34,000 zaposlenih pruža klijentima u 180 zemalja širom sveta. Mi smo dugo bili poznati po kasama i bankomatima, a danas našim klijentima nudimo napredna softverska rešenja i digitalno povezane usluge (Digital Connected Services), koje podrazumevaju optimizaciju rada zaposlenih, veću operativnost i bezbednost, predviđanje i rešavanje problema pre nego što uopšte nastanu i budu vidljivi korisniku.
Naše postojanje i uspešno poslovanje već skoro vek i po dugujemo upravo preduzetničkom, preduzimljivom i inovativnom duhu. Osnivač NCR korporacije, Džon Paterson, bio je veliki vizionar i inovator u oblasti proizvodnje, marketinga i prodaje. On je smatrao da kompanija može uspešno da posluje samo ako neprekidno prati promene u društvu, otvorena je za nove ideje i predviđa potrebe tržišta. NCR se i danas rukovodi ovim principima poslovanja i potvrđuje svoje liderstvo u sektoru informacionih tehnologija kreiranjem rešenja koja ne samo da prate, već i predviđaju društvene trendove.
ICT Hub: Tema ovogodišnje Corporate Innovation Conference, na kojoj kompanija NCR učestvuje kao panelista i sponzor, je “potraga za novim biznis modelima”. Kao direktor kompanije koja promene koristi kao svoju prednost na tržištu, možete li nam reći šta je to što biznis model čini uspešnim?
Stefan: Duboko verujem da je uspeh kompanije pre svega rezultat ozbiljnog timskog rada. To znači da nije dovoljno da inicijative dolaze samo od strane lidera kompanije, već je u potragu za novim biznis modelima potrebno uključiti i zaposlene. Kako bi motivisala zaposlene da budu kreativni i inovativni, kompanija mora da neguje inovativnu kulturu, da stvori okruženje u kome su zaposleni ohrabreni da preispituju procese i proizvode i predlažu nove načine rada. Mi u NCR-u posvećeni smo tome, pa tako, između ostalog, imamo treninge za zaposlene koji im pomažu da usavrše svoje sposobnosti i talente, a takođe i različita takmičenja na kojim nagrađujemo zaposlene koji su imali inovativne ideje, a najbolje od njih i implementiramo.
ICT Hub: Na šta će se NCR u Beogradu fokusirati u narednom periodu?
Stefan: Timovi iz Srbije globalno su prepoznati kao efikasni, stručni i inovativni i značajano doprinose različitim razvojnim projektima NCR korporacije. Zbog toga je Beograd je odabran da bude centar za razvoj, unapređenje i inovacije u domenu digitalno povezanih usluga, kao i za uvođenje vodeće tehnologije za robotsku automatizaciju procesa (RPA).
NCR je odlučio da svoje prisustvo u Srbiji dodatno učvrsti izgradnjom savremenog tehnološkog kampusa u Beogradu u kojem će od 2021. godine raditi svi naši zaposleni. Do sada smo već bili u prilici da u Beogradu ugostimo neke od najpoznatijih svetskih kompanija sa kojima naši timovi sarađuju, pokažemo im kako radimo i čujemo njihovo mišljenje. Siguran sam da će se broj poseta naših sadašnjih i potencijalnih klijenata povećavati iz godine u godinu, a naročito nakon preseljenja u novi kampus, u kome ćemo imati customer experience center – poseban prostor gde će klijenti moći da vide kako mi, koristeći najnovije tehnologije, vodimo njihovo poslovanje i unapređujemo korisničko iskustvo njihovih potrošača.