Blog

Biznis i dizajn – sinergija za poslovni uspeh


AppleGoogleNikeIBM Airbnb samo su neke od kompanija koje su u svojim industrijama izazvale disrupciju i izgradile se kao brendovi prepoznatljivi po inovativnim proizvodima i superiornom korisničkom iskustvu. Šta im je zajedničko? Dizajn. Iako sa dizajnom najčešće povezujemo njegovu estetsku funkciju, on je više od toga. Kako je rekao Stiv Džobs, „dizajn ne predstavlja samo kako nešto izgleda ili kakvim se čini, već i kako radi”. Dizajniranjem pomažemo da se na kreativan način reše problemi i odgovori na potrebe krajnjih korisnika, stvarajući tako inovativna rešenja.

Zašto je dizajn sve bitniji u biznisu? Svet u kome živimo stalno se menja i kompanije moraju ponuditi odgovore na te promene, pronalazeći način da se izdvoje od konkurencije. Promene nastaju kao posledica toga što očekivanja i potrebe korisnika kontinuirano evoluiraju, te oni postaju aktivni učesnici u povratnoj sprezi razvoja novih proizvoda i usluga. Kako bi u ovom promenljivom i nepredvidivom okruženju kompanije korisnicima ponudile vrednost koja je u skladu sa njihovim potrebama i očekivanjima, okreću se primeni dizajnerskih metodologija i načina razmišljanja pomoću kojih, kroz brojne eksperimente i testiranja, dolaze do inovativnih proizvoda, usluga, iskustava i poslovnih modela.

Koja je vrednost dizajna za biznis? Stvaranje odgovarajućih uslova i prostora za primenu dizajna već u osnovnim procesima kompanijama donosi višestruke prednosti. U takvom okruženju, aktivno uključeno rukovodstvo postavlja strategije i donosi odluke koje su fokusirane na korisnika, briše se granica između proizvoda i iskustva, čime se kompanija izdvaja od konkurencije, funkcionalni silosi se menjaju međufunkcionalnim timovima, razvija se okruženje u kome su eksperimenti i iteracije sa korisnicima dobrodošle, čime se, na kraju, umanjuju i rizici. Sve ovo dalje utiče i na finansijske performanse: prema istraživanju Mekinsija iz 2018. godine, kompanije koje su uspostavile dobre dizajnerske prakse i sisteme u periodu od pet godina ostvarile su za 32 odsto veći rast prihoda u odnosu na uporedive kompanije u svojoj industriji.

Međutim, ko su, zapravo, ljudi koji se bave biznis dizajnom i koje veštine je potrebno da poseduju? Prirodno, biznis dizajneri moraju biti prvenstveno otvoreni i spremni da konstantno uče, jer sama disciplina spaja veliki broj oblasti, veština i korišćenje konkretnih alata za dizajn inovativnih usluga, poslovnih modela i korisničkih iskustava. Za razliku od menadžera za inovacije, koji se više bavi strateškim pristupom, upravljanjem, koordinacijom i implementacijom inovativnih projekata, biznis dizajner je osoba koja dubinski sagledava sve aspekte pojedinačnih projekata, od samog početka je direktno uključena u proces identifikovanja problema koji se rešavaju i aktivno, sistematski i merljivo primenjuje osnovne principe dizajna, metodologije i alate, kako bi krajnjim korisnicima pružila proizvod, uslugu ili iskustvo koje zadovoljava njihove potrebe i očekivanja. Pored veština koje se podrazumevaju kod dizajnerskog načina razmišljanja, kao što je usmerenost na rešavanje korisničkih problema, za biznis dizajnere je ključno da imaju jasan biznis fokus – svi projekti na kojima rade moraju imati konkretne rezultate koji su u skladu sa poslovnim ciljevima i strategijama. Sistematičnim pristupom i kontinuiranim sprovođenjem merljivih eksperimenata i iteracija sa krajnjim korisnicima biznis dizajneri pomažu u kreiranju rešenja koja imaju daleko veću šansu za uspeh na turbulentnom tržištu.

Autori: Đurđa Đukić i Đorđe Đorđević, ICT Hub

Izvor: BIZLife magazin