Iskustvo rada s korporacijama u ICT Hubu nam govori da i u Srbiji definitivno dolazi do promena u načinu razmišljanja velikih, uspešnih kompanija. Dolaze nam spremne da razgovaraju o inovacijama, da budu više nalik startapima. Sve više shvataju da je to jedini način da ostanu konkurentne i u vremenu koje dolazi. Tačnije – da je to vreme zapravo već došlo.
Spremnost je važna, ali ne i dovoljna. Velike i uspešne kompanije najčešće su to postale upravo tako što su iz svog sistema sistematično uklanjale sve što liči na preduzetništvo: rizik, spremnost na neuspeh, fleksibilne procedure, nedefinisanu hijerarhiju, fluidne odgovornosti… Takođe, vode ih ljudi na visokim pozicijama koji imaju snažan interes da održe trenutno stanje, baveći se dobro definisanim poslom. Unapređenja se uglavnom odnose na još efikasniji i bolji – isti model.
Da li su korporacije uopšte sposobne da razmišljaju i rade kao startapi?
Ima sve više načina da „veliki“ sarađuju da startapima i tako pronađu eksterne izvore inovacija („Corporate Venturing“). Sve više domaćih korporacija razume i koristi te mogućnosti. S druge strane, ono što se često zaboravlja je interna strana iste priče – razvoj kulture inovacija unutar sistema. Kompanije ne koriste sopstvene talente i potencijale kojima je možda potrebno samo malo podrške da postanu pravi „intrapreduzetnici“.
Preduzetnici usred vaše kompanije
Intrapreduzetnik („Intrepreneur“) je nova reč koja opisuje dobro poznatu vrstu zaposlenih, kakvi su oduvek bili korisni, a sada, u doba tehnoloških promena, postaju i neophodni. To su „preduzetnici“ koji rade unutar kompanije, motivisani zaposleni koji imaju ideje, dovode stvari u pitanje, predlažu novine i žele da preuzmu rizik i odgovornost, iako su tu „samo zaposleni“. Rečima Stiva Džobsa, to su „ljudi koji suštinski idu nazad u garažu, ali unutar velike kompanije“. Verovatno najslavniji primer je opcija „lajk“, koju je Fejsbuku doneo interni hakaton. Intrapreduzetnici su oni koji u jednim kompanijama napreduju, a u drugim bivaju ućutkani ili primorani da odu.
Kako da razvijete korporativnu kulturu u kojoj će intrapreduzetnici dati svoj doprinos?
Korporacije vole definisane uloge i odgovornosti. Koliko puta ste čuli da je neko imao dobru ideju, ali mu je rečeno „mi to tako ne radimo“ ili „to nije tvoj posao“? Preduzetnički način razmišljanja zahteva fleksibilnost u odnosu na strogo definisane uloge i odgovornosti.
Ideje su važne. Ipak, nema te ideje u početnoj fazi koju iskusni rukovodilac ne bi mogao da obori. Razvijte atmosferu u kojoj zaposleni neće očekivati da ih se „poklopi“ ili čak ismeje ako nešto predlože. Slično, važna sposobnost preduzetnika je da rešava probleme, ali još važnija je da ih uočava. Ako je na snazi pravilo „ne talasaj“, ništa od intrapreduzetnika. Neka zaposleni imaju osećaj da se inicijativa u vašoj kompaniji isplati.
Nije dovoljna reč ohrabrenja. Intrapreduzetniku je potrebna stvarna podrška. Korporacija treba da reaguje brzo – inicijative se brzo pretvaraju u prazne priče. Ako ne dobiju resurse (što uključuje i vreme), od dobrih ideja neće biti ništa osim možda još jednog doprinosa smanjenju motivacije.
Dajte im podatke i kontrolu. Iako su „samo zaposleni“, koristiće im da razumeju troškove poslovanja, smisao procedura i procese poslovanja. Da bi kreativnost bila osnovanija, neka dobro poznaju kontekst. Ako im uz to i date veći stepen kontrole, imaće još jači osećaj pripadnosti kompaniji, što je od ogromne važnosti.
Neuspeh nije dobar za karijeru. Učenje iz neuspeha je važan deo načina razmišljanja uspešnih startapa. Bukvalno shvaćena maksima „neuspeh nije opcija“ vodi pravo u neuspeh. Dozvolite zaposlenima da testiraju ideje, a neuspesima da budu ključni deo puta ka uspehu. Umesto „rekao sam ti da to ne može“, atmosfera treba da bude: „super, više sreće drugi put, šta smo naučili?“.
Za sedam godina otkako je ICT Hub osnovan, mnogo toga se promenilo. Danas je među našim glavnim delatnostima razvoj korporativnih inovacija i pomoć kompanijama u tradicionalnim industrijama da se transformišu. Razvoj intrapreduzetništva je važan deo programa naše Innovation Management Academy. Zato što dobra ideja, kao i svako seme, može da „padne“ bilo gde, ali izrašće samo tamo gde ima prave uslove.
Ne zaboravite da su vaši potencijalni intrapreduzetnici možda i vaši najtalentovaniji ljudi. Osnažite ih i omogućite im da doprinesu. Dajte im priliku da uče i rastu u vašoj kompaniji, i ona zajedno s njima.