Čini se da je 2020. godina za mnoge bila puna planova, novih ideja i želje da se baš u njoj postignu neverovatni i do sada neviđeni rezultati. Svi smo zajedno planirali, događaji su se nizali jedni za drugim uz puno entuzijazma, a onda su krajem februara počele da stižu vesti o epidemiji koja preti čitavoj planeti. Da li smo bili spremni na sve ono što će uslediti?
Vanredno stanje je proglašeno 15. marta, a već nekoliko dana pre toga nemali broj kompanija u Srbiji je odlučio da svojim radnicima omogući rad od kuće. Tako je, za veliki broj nas, počeo jedan sasvim novi period i način rada. Baš tu negde smo i dobili inspiraciju za temu prvog online Fuckup Nights druženja, na koje smo pozvali Milenu Mićanović – šeficu odeljenja za marketing Vojvođanske banke, zatim Nemanju Čedomirovića – suosnivača Grow IT kompanije i na kraju, Dejana Ranđića – generalnog direktora agencije DNA communications, kako bi sa nama podelili svoje fejlove, a u nastavku možete pročitati i šta su od njih naučili!
Olimpijska noćna mora
Milena je prva probila led i ispričala nam je pred kakvim se izazovima našla Vojvođanska banka, kao najveći sponzor srpskih olimpijaca na putu za Tokio 2020.
“Ušli smo u dvadesetu godinu sponzorstva olimpijskog tima Srbije, sa puno očekivanja i planova”, započinje ona svoju priču. U skladu sa velikim očekivanjima i brojkama koje su im bile predočene (4,5 milijarde ljudi će pratiti događaj, 12.000 sportista iz 206 zemalja uz očekivani reach od čak 1,3 milijarde pratilaca na digitalnim platformama), njihovi planovi su prevazišli sve prethodne. Bilo je poznato da će 2020. godine Vojvođanska banka imati do tada najveći budžet izdvojen u te svrhe, te je to bila odlična prilika da se implementiraju nove ideje.
“Već u septembru 2019. smo počeli sa planiranjem kampanja, a u novu godinu smo ušli sa usvojenom strategijom”, ističe Milena. Kao članica OTP grupe, Vojvođanska banka je trebalo da dobije sva odobrenja od kolega iz centrale, a zatim se početkom godine započelo i sa realizacijom planova, odnosno osmišljavanjem kampanja i snimanjem. Neke BTL aktivnosti su već realizovane, ali onda je, nažalost, izbila COVID19 pandemija. Šta onda?
Kako se Milena snašla u novonastalim okolnostima?
1. Ključno je ne paničiti, iako je zabrinutost na mestu.
2. Prilagodite svoje ideje novim okolnostima, kao što je njihov ceo plan dobio novu, društveno-odgovornu formu, nakon zvaničnog otkazivanja Olimpijskih igara.
3. Fokusirajte se na pozitivno i takvu poruku i prenesite – tako je Vojvođanska banka u etar pustila spot u kome se izražava zahvalnost pre svega medicinskim radnicima, ali i svima ostalima koji su radili tokom vanrednog stanja ili su svoj doprinos društvu dali radeći od kuće.
Šta kada se dese problemi u raju i kako ih rešiti?
Sledeći je svoju priču podelio Nemanja Čedomirović, suosnivač kompanije Grow IT, koji nam je predočio kako izgleda kada biznis cveta i uspesi su svakodnevni, do trenutka kada se sve menja i nastupa vanredno stanje.
“Poslednjih osam godina smo u IT industriji, kreiramo IT organizacije, od kojih je najveća PHP Srbija”, objašnjava Nemanja, nastavljajući priču pojašnjenjem da njegova kompanija počiva na tri stuba, od kojih je najvažniji agile, zatim onaj koji se bavi organizacijom događaja i na kraju development sektor. Otkrio je da su do tada uvek radili na osnovu preporuka i da nikada nisu ‘prodavali’ svoje usluge. ‘’No, hteli smo da to promenimo, pa smo se tako krajem prošle godine odlučili za kreiranje kompletnog vizuelnog identiteta i jedinstvenog veb sajta. To je bio prvi projekat na kome smo radili, a čija realizacija je bila planirana za početak godine, a lansiranje sajta za april.’’, kaže Nemanja.
Agile projekat na kome se radilo poslednjih šest meseci je trebalo da počne u aprilu, paralelno su spremali veliku godišnju PHP Srbija konferenciju za maja, kada su bile zakazane i još dve interne konferencije koje su organizovane za klijente Grow IT kompanije, a i development segment je napredovao i bio vrlo profitabilan, pa su počeli da razmišljaju o bonusima, edukaciji, napretku i daljem razvitku kompanije – a onda se u sred tih planova, desila COVID19 kriza.
“Mogli smo samo da gledamo kako se požar razbuktava, a mi ne možemo apsolutno ništa da uradimo“, dramatično naglašava Nemanja. Sva javna okupljanja su bila otkazana, izrada vizuelnog identiteta je stavljena na pauzu, a stopiran je kako agile projekat, tako i oni u development delu koje su klijenti otkazali, s obzirom da je bila reč o jednoj banci i startapu koji se bavi organizacijom događaja.
I sve se desilo za manje od mesec dana.
Koje su Nemanjine pouke iz ove krize?
1. Diversifikujte izvore prihode, jer ako se ostane na jednom, možda ne budete imali ništa.
2. Cashflow mora da vam bude bar šest meseci u pozitivi.
3. Interni procesi moraju da budu neverovatno jaki, kako bi se preživeo način rada od kuće.
4. Svako može sve, ako dovoljno želi – u njihovom slučaju, zaposleni su prebačeni iz event sektora u druga dva.
Loša procena – dešava se i najboljima
Dejan Ranđić iz DNA communication, predstavio je svoj fejl čiji se začetak vezuje za vreme od pre dve godine, ali je tokom pandemije kulminirao i pokazao kakve posledice može ostaviti na poslovanje agencije.
“Već 20 godina sam preduzetnik, na žalost ili na sreću, nikada nisam radio u nekom drugom sistemu do ovog”, započinje priču Dejan. “Odluku koju sam doneo 2018. godine, obično ne savetujem drugima, ali eto, upravo sam ja napravio tu grešku“, objašnjava on.
Naime, pre dve godine je firma, koja je tada imala oko tridesetak zaposlenih, prerasla prostor na Vračaru u kome je poslovala nekoliko godina i bilo je vreme da se nađe novi prostor. Osnovno pitanje, koje se odmah nametnulo, bilo je – da ili ući u veliki trošak na mesečnom nivou ili ući u investiciju. To je na konkretnom primeru izgledalo ovako – 6.000 evra mesečne rente ili 50.000 evra investicije u prostor.
Dejan je odlučio da je najbolje investirati i agencija se seli na Dedinje, gde joj je i sada sedište, u velikoj kući sa baštom i paunima. Iz tog velikog, kako Dejan sam kaže, ‘samozadovoljstva’ proistekao je čak i jedan vrlo zabavan video. Prostor je taman dovoljno veliki da u njemu u tom trenutku radi 40 zaposlenih i da u agenciji ima mesta za još novih ljudi.
Prelomni trenutak dolazi sa pojavom koronavirusa, kada svi zaposleni počinju da rade od kuće, a troškovi zakupa počinju da se gomilaju. Dejan pokušava da pregovara sa zakupodavcem o povoljnijim uslovima, međutim ne nailazi na razumevanje.
“Ovo je fuckup jer nisam imao izbora“, naglašava Dejan i dodatno pojašnjava da se investicija ne bi isplatila da su odlučili da izađu iz tog prostora. “A nisam imao izbora i nisam mogao da se ponašam u skladu sa okolnostima”, nadovezuje se Dejan, “zato što sam pre dve godine sebi vezao ruke odlukom da investiram.”
Dejanova poruka preduzetnicima:
1. Investirajte u ljude i procese, a ne u mašine i nekretnine.
2. Nemojte sebi uskraćivati ‘luksuz’ fleksibilnosti, a to će vam se naročito isplatiti kada dođe kriza.
3. Najvažnije je imati plan i ljude sa kojima je zadovoljstvo raditi.
Ceo online Fuckup Nights: Kad spadnu maske možete pogledati na našem YouTube kanalu.