Šta znači inovirati? Da li su u pravu oni koji misle da je to jedini način da se danas opstane na tržištu ili oni koji smatraju da se prevelika prašina podigla ni oko čega? Naravno da je inoviranje važno, ali u isto vreme mislite i da postoje lakši načini da dođete do željenog poslovnog rezultata. Ukoliko ostajete pri tom stavu, evotri načinakako da uspešno upropastite svaki pokušaj inoviranja u svojim kompanijama:
1) Podstičite ‘cvetanje hiljadu cvetova’
Kada sa vrha kompanije stigne direktiva da su inovacije važan strateški cilj, preti disrupcija, mora se pronaći novi poslovni model i već juče je trebalo da imamo spreman tržišni plan za sutra, tada nastaje panika i svi počinju da razmišljaju o tome šta raditi sada da se rezultati postignu odmah. Međutim, pristup ‘cvetanja hiljadu cvetova’, odnosno raditi ‘neke kreativne stvari’ kojima će se kasnije naći svrha – dokazano je loš. Najpre je potrebno postaviti inovacionu tezu, odrediti šta usmerava inovacione napore, definisati koje oblasti inoviranja su strateški bitne i šta tačno dovodi do realizacije poslovnih ciljeva. Ali ako ste oduvek želeli da vidite kako izgleda kad cveta haos – ovo je pravi način.
2) Dajte svom najboljem inovatoru trinaestu platu
Stara srpska izreka kaže da para vrti gde burgija neće, pošto je odavno prepoznata kao univerzalni alat za svaku priliku. Međutim, da li smo napokon došli do trenutka kada novac nije jedini motiv zaposlenom da se bavi inoviranjem? U današnje vreme nova karakteristika nekog proizvoda, novi vid pružanja usluge ili novootkrivena niša u okviru koje može da se posluje – vrede mnogo više od jednokratne nagrade. Ukoliko u svojim redovima imate korporativnog preduzetnika koji ulaže ogromni entuzijazam, duge radne sate i svoju ekspertizu u to da pomogne kompaniji da napreduje, podsticaj mora biti smisleniji i nagrada u skladu sa prepoznatim potencijalom. Mada, ako mislite da pričamo gluposti i da vi bolje poznajete svoje zaposlene, dajte samo tu bonus platu. Eto, možda i neki vaučer pride.
3) Koristite isključivo stručno znanje koje ste do ovog trenutka stekli
Stalno se sada pominju novi načini rada – agilno vođenje projekata, lean metodologija, ideacija koja vodi do validacije itd. – ali vi nemate pojma o čemu ljudi pričaju i zašto komplikuju, jer već godinama unazad uspevate da zaradite tako da izdržite do sledećeg meseca, a zna se: ono što radi, ne treba dirati. No, ako sada treba svoje proizvode ili usluge da prodate drugoj ili trećoj generaciji vašeg originalnog korisnika, da li mislite da na isti način možete da komunicirate sa njima, da se njihove potrebe ili očekivanja zaista nisu promenili u međuvremenu? Morate se prilagoditi novim uslovima na tržištu, a to na koji način treba inovirati, do koje mere i zbog čega – moguće je naučiti i savladati. Sa druge strane, vi već imate iskustva i znanja na koja se godinama uspešno oslanjate, to je sigurno dovoljno i za ubuduće. Samo, da li je?
Tekst je objavljen u BizLife.