Blog

Od inovacija do skaliranja: Kako je srpski startap ekosistem napredovao u 2024. godini


Kako se bliži kraj 2024. godine, vreme je da analiziramo događaje i trendove koji su obeležili globalni, te i srpski startap ekosistem tokom ove godine. Iako su kod nas neki izazovi ostali prisutni, poput nedostatka većih investicija, ova godina je donela važne korake napred, posebno u pogledu globalne vidljivosti. U nastavku ćemo podeliti pregled najznačajnijih trenutaka, rezultata i trendova koji su obeležili ovu godinu.

Ali, pre nego što se osvrnemo na ključne događaje u, i dalje tekućoj godini, podsetimo se očekivanja s kojima smo zakoračili u ovu godinu. Prateći globalne trendove, verovalo se da će 2024. doneti oporavak investicionog tržišta, ali sa još uvek opreznim pristupom investitora, posebno prema ranim fazama razvoja startapa. U fokusu je bila i dalje dominacija tema vezanih za veštačku inteligenciju, s obzirom na njen rastući značaj i integraciju u različite industrije. Sve u svemu, očekivalo se da će srpski startap ekosistem nastaviti da raste, kako po broju startapa, tako i po intenzitetu aktivnosti na regionalnom i globalnom nivou. No, hajde da pogledamo kako su se očekivanja i stvarnost ukrstili u prethodnih dvanaest meseci.

Globalni startap ekosistem u 2024. godini bio je dinamičan, sa brojnim kompanijama koje su ostvarile značajan uticaj na tržište. U poređenju s njima, u Srbiji je svega nekoliko startapa postiglo značajniji rast, dok je ukupan broj startapa u ranim fazama razvoja nastavio da raste. Prema izveštaju "Startap skener", domaći inovacioni ekosistem beleži kontinuiran rast, sa preko 300 novih startapa u protekle dve godine. Međutim, ovaj brzi rast doveo je do smanjenja zrelosti ekosistema, što naglašava potrebu za unapređenjem postojećih i kreiranjem novih mehanizama podrške. 

Evaluaciju startap ekosistema iz našeg ugla podelili smo u nekoliko segmenata, radi lakše ali i potpunije analize i to posmatrajući sledeće celine:

  • Trendovi na globalnoj startap sceni

  • Startap ekosistem Srbije

  • Izazovi i učenja

  • Globalna vidljivost

Hajde da najpre zavirimo u globalnu startap scenu. 

Globalni trendovi u startap ekosistemu

Ova godina donela je značajne promene i izazove za globalni startap ekosistem, sa primetnim padom u ukupnim investicijama u odnosu na prethodne godine. Iako je evropski startap ekosistem osigurao investicije u vrednosti od 39,5 milijardi dolara, što je niže u poređenju s 42,8 milijardi u 2023. i 62,2 milijardi u 2022. godini, a nekoliko industrija je i dalje prednjačilo.

Zemlje poput SAD, Engleske, Izraela, Kanade i Singapura i dalje dominiraju na globalnoj startap sceni, postavljajući trendove koji se šire i na druge regije, uključujući Evropu, gde Švedska, Nemačka, Francuska i Holandija beleže značajan rast. Ove zemlje nastavljaju da budu hubovi inovacija, donoseći startape koji oblikuju tržišta i industrije širom sveta. Među najzapaženijim industrijama bile su HealthTech, FinTech, GreenTech, EduTech, E-commerce, kao i AI i blockchain startapi, koji su privukli značajne investicije i ostvarili najveći rast.

Jedan od najvećih globalnih trendova ove godine bio je rast ulaganja u AI startape, koji su prikupili preko 24 milijarde dolara. Razvoj generativnog AI, neuro-lingvističkog programiranja i mašinskog učenja stvorio je pravu investicionu pometnju, s izuzetnim primerima poput američkih xAI i Xiaura Therapeutics. Elon Muskova kompanija xAI obezbedila je svoju drugu ogromnu rundu finansiranja ove godine, prikupivši 6 milijardi dolara. Startap iz San Franciska koji radi na otkrivanju lekova uz pomoć veštačke inteligencije, Xiaura Therapeutics, obezbedio je 1 milijardu dolara u seriji A. Spinout Yandex-a, holandski Nebius, koji je osnovan ove godine i radi na izgradnji AI Cloud platforme ovog meseca podigao je 667 miliona. Investicije sličnog reda veličine obezbedili su i francuski AI startapi Mistral i Poolide AI.

Premda AI trendovi dominiraju u “novom svetu”, Evropa je ove godine zauzela vodeću poziciju kao lider u odgovornim inovacijama, ističući važnost održivosti i tehnoloških rešenja koja donose dugoročne koristi. Fondovi rizičnog kapitala sve više prepoznaju potencijal odgovornih inovacija, pokazujući spremnost da ulažu u startape koje se usmeravaju na stvaranje pozitivnog uticaja na društvo i životnu sredinu. Održive inicijative, koje su sada u fokusu mnogih evropskih zemalja, podstiču razvoj tehnoloških rešenja koja smanjuju ugljenični otisak, optimizuju upotrebu resursa i unapređuju kvalitet života. Jedno od zapaženijih Greentech ulaganja bilo je u francuski startap Vektor koji teži da ubrza proizvodnju baterija sa niskim otiskom ugljenika - startap je prikupio preko 1,3 milijarde evre. Sveukupno, GreenTech startapi obezbedili su više od 5 milijardi evra.

Startapi u oblasti zdravstvenih tehnologija pokazali su veliki potencijal, naročito u segmentima telemedicine, dijagnostike i nosivih uređaja. U prvom kvartalu ove godine, samo HealthTech startapi osigurali su više od 11 milijardi evra, a značajna imena poput američkih Devoted Health i Radiology Partners uspela su da prikupe velika sredstva u serijama finansiranja. 

Na drugoj strani, FinTech sektor je nastavio da raste, s posebnim fokusom na digitalno bankarstvo i rešenja za plaćanje, što je privuklo investicije od 15 milijardi evra u Severnoj i Latinskoj Americi. Pored ovih sektora, E-commerce industrija je u fokusu, s posebnim naglaskom na logistiku, omnichannel iskustvo i unapređenje korisničkog iskustva tokom kupovine. Investicije su takođe preplavile sektore kao što su EdTech i AgriTech, koji beleže značajan rast. Takođe, blockchain i Web3 startapi su postali u fokusu, naročito oni koji koriste blockchain za unapređenje finansijskih rešenja.

Investiralo se dosta i u startape u Travel&Hospitality industriji. Nakon pandemije bilo je potrebno par godina da ova industrija ponovo zaživi, a sadašnji putnički i ugostiteljski bum doneo je trend investiranja u startape u seed i ranim rundama. Amsterdamski Mews je u martu podigao 110 miliona dolara, dok je izraelski Guesty u aprilu objavio investiciju od 130 miliona u svojoj seriji F. 

Startap ekosistem Srbije - iz našeg ugla

Prethodno u tekstu smo istakli neke od najuspešnijih globalnih startapa ove godine, ali i trendove koje donose različite industrije i nove tehnologije. Sada je vreme da globalnu scenu uporedimo sa dešavanjima na lokalu. 

Nema dileme da je srpski startap ekosistem nastavio svoj rast i u ovoj godini, ali i dalje nedostaju uspešne priče koje smo imali nekoliko godina ranije, kao što su prodaja Nordeus-a ili privlačenje značajnih iznosa investicija kao što je to uradio Tenderly pre tri godine. Uprkos izostanku takvih primera imamo čime da se ponosimo.

Tokom 2024. a slično kao i prethodne godine, srpski startapi privukli su investicije značajne za njih pojedinačno, ali kumulativno i dalje nedovoljno visoke u poređenju sa drugim razvijenim ekosistemima. Ove investicije omogućile su razvoj ideja, proširenje timova i internacionalizaciju mnogih proizvoda. Ipak, investiciona aktivnost bila je neuporedivo skromnija u poređenju sa prethodnim godinama, posebno ako posmatramo 2021. godinu. 

U nastavku ćemo navesti samo neke od primera startapa koji su privukli najveću pažnju. 

Jedan od zapaženih primera dolazi iz industrije proizvoda za negu kože dece. Srpski startap Baby Boo, osigurao je investiciju od 1,1 miliona evra. Ova sredstva omogućila su im ne samo da ojačaju prisustvo na evropskom tržištu, već i da se uspešno plasiraju na kinesko tržište kao registrovani uvozni brend.

Na polju FinTech-a, kompanija Leanpay, koja pruža usluge potrošačkog finansiranja, završila je Seriju B krug finansiranja sa značajnih 10 miliona evra. Ovu rundu predvodili su BlackPeak Capital i Catalist Romania Fund II, uz podršku domaćeg South Central Ventures i mađarskog Lead Ventures. 

Građevinska industrija dobila je značajan podsticaj kroz investicije u startap Lupa Technology. Uz podršku South Central Ventures, i Fonda za inovacionu delatnost, koji je obezbedio dodatnih 300.000 evra kroz koinvestirajući grant, Lupa Technology razvija platformu koja pomaže u donošenju informisanih odluka u građevinskim projektima širom sveta.

Industrija turizma takođe beleži napredak zahvaljujući startapu OTA Sync, koji razvija cloud rešenja za upravljanje hotelima i apartmanima. Seed runda investicija, predvođena fondovima kao što su Silicon Garden, Presto Ventures, ali i Katapult Acceleratorom, omogućila je širenje poslovanja na region i špansko tržište, kao i razvoj novih automatizovanih funkcionalnosti.

Iz oblasti primene veštačke inteligencije, posebno se istakao startap Reputeo. Fokusiran na zaštitu intelektualne svojine i reputacije kompanija, Reputeo  je privukao investitore iz EU i uspeo da osigura klijente iz SAD i Evrope. Njihova inovativna rešenja omogućavaju kompanijama da efikasno upravljaju svojim intelektualnim resursima, unapređujući reputaciju i tržišnu poziciju.

Na kraju, i prošle godine pomenuti, Collabwriting nastavlja da raste. Nakon što je na prošlogodišnjoj konferenciji How To Web osvojio 880.000 evra, startap je ove godine obezbedio dodatna sredstva od VC investitora. 

Kako se i da primetiti, kod nas su slične industrije dominirale na investicionom polju - startapi koji se bave primenom veštačke inteligencije, FinTech startapi, startapi iz sektora ugostiteljstva su prikupili najveće investicije.

Pored privlačenja investicija koje su najčešći motor rasta startapa došlo je i do promena u strukturi programa podrške za startape. Ako uporedimo domaći ekosistem sa najrazvijenijima u Evropi, kao što su London, Berlin i Amsterdam, jasno je da i dalje nema mnogo programa podrške. Osim toga, oni nisu ni toliko raznovrsni. Međutim, ako poredimo srpski ekosistem sa zemljama u regionu, Srbija se kotira veoma visoko, posebno u prethodnih nekoliko godina kada je najveći broj programa i nastao.

Primećujemo trend povećanja iznosa finansijskih sredstava koja se stavljanju na raspolaganje kao model podrške, neki programi su nastali, a neki nestali u prethodnih dvanaest meseci. Takođe, neki programi su svoje poslednje kohorte startapa podržali u 2024. godini i budućnost tih programa nije poznata. 

Svakako ohrabruje sve aktivnija uloga velikih kompanija koje se pozicioniraju u startap ekosistemu kao relevantni partneri, kako startapa tako i organizacija koje podržavaju startape.

Takođe, ne možemo zanemariti činjenicu da je investiciona aktivnost, ali i fokus programa podrške kao i osnivača, u velikoj meri preorijentisana na razvoj i primenu veštačke inteligencije u srpskom startap ekosistemu. Ovaj trend ukazuje na sve veće prepoznavanje potencijala AI tehnologija kao ključnog faktora za inovacije i rast, te na rastući interes za podršku startapima koji se bave razvojem naprednih AI rešenja.

Izazovi sa kojima su se startapi suočavali


Ove godine, srpski startapi suočili su se sa nizom izazova koji su značajno uticali na njihov rast i dugoročnu održivost. Pristup kapitalu, zapošljavanje pravih kadrova, skaliranje poslovanja i širenje na nova tržišta postali su ključni faktori koji su oblikovali njihovu sposobnost da napreduju u uslovima globalne nesigurnosti i tržišne konkurencije.

Pristup kapitalu ostao je jedan od najvećih izazova za startape, posebno u godini kada su globalni ekonomski faktori stvorili nesigurnost na tržištima i izazvali oprezniji pristup investitora. Startapi su morali da ulože dodatni napor kako bi dokazali održivost svojih poslovnih modela i tržišni potencijal, a konkurencija za ograničena sredstva bila je sve oštrija. 

Privlačenje i zadržavanje talenata u startapima bilo je veliki izazov, jer oni moraju konkurisati velikim korporacijama koje nude stabilnost, visoke plate i beneficije. Kako bi privukli ključne kadrove, mnogi startapi nude udele u kompaniji, omogućavajući zaposlenima da postanu deo dugoročnog uspeha. Takođe, startapi sve više koriste volonterski rad kao način da angažuju kadrove, pružajući im iskustvo i mogućnost da se dokazuju u dinamičnom okruženju. Fleksibilni radni uslovi i autonomija, takođe čine startape privlačnijim za ljude koji traže izazovne projekte i neku drugačiju ravnotežu između poslovnog i privatnog života.

Skaliranje poslovanja i ulazak na nova tržišta bili su ne manje otežani zbog globalnih ekonomskih i logističkih poremećaja. Ove smetnje uticale su na sposobnost startapa da izgrade stabilne lance snabdevanja, a konkurencija na novim tržištima postala je još intenzivnija. Dolazak do novih kupaca je otežan. Takođe, regulatorni izazovi u specifičnim industrijama poput FinTech-a, zdravstvenih tehnologija i energetske efikasnosti usporilu su implementaciju inovacija i povećali troškove prilagođavanja novim zakonodavnim okvirima, što je dodatno otežalo proces skaliranja.

Kako bi savladali ove izazove, startapi moraju pokazivati povećanu fleksibilnost, agilnost i spremnost da se prilagode brzom ritmu tržišta. Pored toga, od esencijalne je važnosti bilo održavanje bliskih odnosa sa mentorima, partnerima i investitorima, koji su mogli pružiti potrebnu podršku. Takve veze pokazale su se kao nužne za osiguranje održivosti i nastavak startap razvoj u složenim tržišnim uslovima.

Globalna vidljivost: veliki koraci na velikoj sceni

Počnimo sa pitanjem - zašto je globalna vidljivost uopšte važna za srpske startape?

Poznato je da su domaći startapi suočeni s ograničenjima lokalnog tržišta, i često moraju od samog početka tražiti prilike van granica zemlje. Sa samo 6,4 miliona stanovnika u Srbiji i oko 15 miliona u regionu, jasno je da uspeh startapa često zavisi od izlaska na veće i razvijenije tržište. Međunarodna vidljivost igra ključnu ulogu u tom procesu, pružajući brojne benefite za razvoj i skaliranje biznisa.

Ove godine više desetina srpskih startapa imalo je priliku da učestvuje na jednom od najvećih svetskih tehnoloških događaja – Web Summitu u Lisabonu. Njihovo učešće bilo je zajednički organizovano kroz “srpsko ostrvo”, omogućavajući im vidljivost na globalnoj sceni, povezivanje sa međunarodnim partnerima i investitorima, kao i promociju svojih rešenja na svetskom nivou. Pored Web Summit-a, srpski startapi su u velikom broju posetili i GITEX u Dubaiju, jedan od najvažnijih događaja u oblasti tehnologije na Bliskom Istoku, kao i Slush u Helsinkiju, prestižnu evropsku konferenciju posvećenu startapima i inovacijama. Ovi događaji su pružili jedinstvene prilike za učenje, povezivanje sa globalnim tržištima i istraživanje najnovijih trendova i tehnologija.

Prisustvo na ovakvim međunarodnim događajima omogućava startapima pristup ključnim resursima poput finansiranja, tehnološke ekspertize, talenata i strateških partnerstava. Upravo su kontakti ostvareni licem u lice na ovim događajima često presudni za sklapanje ozbiljnih poslovnih dogovora.

Takođe, mnogi programi su kao vid podrške predvideli izloženost startapa međunarodnim tržištima, od Evrope, Amerike pa sve do država Dalekog istoka Azije. Tako smo mi na primer, u ICT Hub-u, u partnerstvu sa Inicijativnom “Digitalna Srbija” i uz podršku Japanske agencije za međunarodnu saradnju tokom 2024. godine pokrenuli NINJA akcelerator koji podržava pet domaćih startapa da svoje poslovanje skaliraju na daleka tržišta Azije.

Da bi srpski startap ekosistem nastavio da raste i razvija se, potrebno je da se trend globalne vidljivosti zadrži i u narednoj godini. Kontinuirana promocija i prisutnost na tržištima globalno ne samo da jačaju konkurentnost naših startapa već i pozicioniraju Srbiju kao značajnog igrača na globalnoj tehnološkoj sceni. Samo kroz ovakve inicijative, srpski startapi mogu ostvariti svoj puni potencijal i ostaviti trag u globalnom ekosistemu.

Šta očekujemo od srpskog startap ekosistema u narednoj godini?

Kao što smo već konstatovali, srpski startap ekosistem nalazi se u fazi rasta ali je i dalje niskog nivoa zrelosti, što nas s razlogom čini optimističnim za sledeću godinu jer toliko toga može biti ostvareno. Na osnovu dosadašnjih rezultata i trenda koji prati globalni tehnološki razvoj, očekivanja za 2025. su visoka i podelićemo ih u nekoliko aspekata: 

  • Rast broja novonastalih startapa

Nastavak rasta broja novih startapa svake godine pokazatelj je sve većeg interesovanja za preduzetništvo i inovacije. Novi timovi i ideje donose dodatnu energiju i raznovrsnost u ekosistem, što je neophodno za dugoročni razvoj. 

  • Značajni rezultati startapa u fazi skaliranja

Startapi koji su već prošli početne faze razvoja imaju potencijal da sledeće godine ostvare značajnije rezultate i ubrzani rast. Njihov uspeh može doneti vidljivost ne samo njima, već i celom ekosistemu, otvarajući nova vrata za ulaganja, partnerstva i talente. Uspesi ovih kompanija mogu inspirisati širu zajednicu da se posveti razvoju inovativnih tehnoloških rešenja.

  • Unapređenje programa podrške za startape

Podrška kroz različite programe, inkubatore, akceleratore i mentorski rad ostaje ključan faktor u razvoju startapa. Očekujemo ne samo nastavak ovih aktivnosti, već i njihovo unapređenje, prilagođavanje globalnim standardima i potrebama domaće startap zajednice.

  • Sve veća uključenost korporacija

Velike korporacije postaju sve značajniji deo startap ekosistema, nudeći prilike za strateška partnerstva. Očekujemo da će se ovaj trend nastaviti, jer korporacije kroz saradnju sa startapima mogu ubrzati razvoj inovativnih tehnologija, dok startapi dobijaju pristup resursima, tržištima i ekspertizi koje korporacije poseduju. Ova sinergija ima potencijal da dodatno ubrza rast startapa.

  • Praćenje globalnih trendova

Tehnološki svet se brzo menja, a prilagođavanje globalnim trendovima postaje neophodno za opstanak na tržištu. Očekujemo da će domaća privreda, uključujući i startap zajednicu, nastaviti da prati i primenjuje inovacije poput veštačke inteligencije, automatizacije i održivih rešenja, čime će povećati konkurentnost na svetskoj sceni. Paralelno s tim, fokus Evrope na održivost i dekarbonizaciju podvlači potrebu za odgovornim i dugoročnim razmišljanjem. Startapi koji uspeju da kombinuju tehnološke inovacije sa održivim poslovnim modelima biće u poziciji da ne samo odgovore na trenutne zahteve tržišta, već i da oblikuju budućnost globalne ekonomije.

  • Dubinska primena veštačke inteligencije

Kako se u narednoj godini predviđa rast globalnog tržišta veštačke inteligencije za 38%, verujemo da će jedan od ključnih trendova i sledeće godine biti kontinuirana primena veštačke inteligencije (AI) u različite sektore društva. AI ima potencijal da unapredi mnoge procese, od zdravstva i obrazovanja do industrije i javne uprave. 

I šta je zapravo zaključak?

Uz evoluciju tehnologije koja ubrzava svoj tempo i rastuće potrebe tržišta startapi su pred velikim izazovom – imaće sve manje vremena da shvate prisutne trendove i poziciniraju se davajući značaj i dugoročan doprinos.

Kroz ovaj pregled osvrnuli smo se na tekuću godinu sa ciljem da sagledamo ključne tehnološke i tržište trendove koji odlikuju sadašnji poslovni pejzaž startap ekosistema, kako globalnog, tako i lokalnog. Složićemo se da je važno uočiti jaz koji postoji, kako bismo svi mi koji smo uključeni u srpski startap ekosistem mogli da doprinesemo razvoju startapa, pružajući im podršku kroz nove inicijative i programe koji sleduju.

Autori: Filip Ilić i Mia Kotarac