Blog

Promena je neizbežna za sve kompanije, a za uspeh se bori svaka za sebe


U poslednje vreme često slušamo o velikim promenama koje se odvijaju ili nam predstoje, ali se manje govori o tome šta tačno možemo učiniti da ih iskoristimo za sopstveni napredak, jer za mnoge kompanije te promene donose neizvesnu budućnosti i niz izazova. Ono što se često izdvaja kao najveći problem jeste upravo sposobnost da idemo u korak sa očekivanjima korisnika i time koliko brzo i na koji način se njihove potrebe i navike menjaju. Kroz hiljade sati rada sa klijentima, stekli smo dovoljno uvida o tome šta su u današnje vreme najveće prepreke, šta prilike, a šta je neophodno za uspeh i kreiranje značajne konkurentske prednosti – i sve nas to vraća na jednu stvar: neophodnost brzog i smislenog prilagođavanja stanju i potrebama na tržištu.

Biti tanker, gliser ili nešto između

Granice između industrija su sve bleđe i poroznije, na tržištu je sve više igrača, dok se prilike koje se ukažu, a pravovremeno ne iskoriste, često vrate kao bumerang koji primetite tek kada je šteta već načinjena. U kompleksnom poslovnom okruženju, neke kompanije su spremnije u odnosu na druge; neke su poput tankera – ogromni sistemi, često nefleksibilni, reaktivni više nego proaktivni, a druge poput glisera – adaptibilne i brze. Međutim, one najuspešnije su kombinacija oba: fokus na osnovnu delatnost im i dalje donosi najveći deo profita, ali su stalno u potrazi za novim prilikama i načinima na koje kroz inovacije mogu transformisati poslovanje i osigurati svoju budućnost. To uspevaju tako što prihvataju drugačije načine rada koji im omogućavaju da se brže kreću, više ideja prikupljaju i testiraju, menjaju procese, sklapaju partnerstva, udružuju se, ali i ulažu u manje, perspektivne igrače i inovativne poduhvate. Bezmalo sve kompanije se trude da usvoje taktiku prema kojoj će naći mehanizme da na neki način predvide svoju budućnost, zato što to vide kao jedini odgovor na činjenicu da su korisnici njihovih proizvoda i usluga postali agilniji i snalažljiviji u pronalaženju načina da ispune svoje potrebe.

Od omiljenog italijanskog jela do tehnologije koja donosi disrupciju

Domino’s picerija, čije se deonice već dosta dugo kotiraju bolje nego one tehnoloških giganata kao što su Google, Apple ili Amazon, najbolji je primer toga kako se izdvojiti u vreme kada su mnogi proizvodi i usluge postali generička roba i kada je samo korisničko iskustvo ono što ponudu jedne kompanije izdvaja u moru sličnih. Ključna odrednica Domino’s uspeha jeste stav koji su usvojili, a to je da su zapravo tehnološka kompanija koja prodaje jedan od omiljenih tipova hrane. Od isporuke pica na lokacije koje nemaju tačnu adresu (u slučajevima kada korisnici koriste hotspot na plaži ili nekom drugom mestu), preko testiranja samoupravljajućih automobila (na kojima su radili u partnerstvu sa kompanijom Ford), pa sve do korišćenja veštačke inteligencije u automatizaciji telefonskih narudžbina (čime su optimizovali utrošeno vreme svojih zaposlenih) – potezi kojima su unapređivali svoje poslovanje, zajedno su činili svojevrsnu generalnu probu za ono što je svet sačekalo u jednom trenutku. Sve što su radili u prethodnom periodu, radili su upravo kako bi izašli u susret svojim korisnicima, prihvatajući da čak i ako se neke stvari sada vraćaju ‘na staro’, novi biznis modeli će nastaviti da definišu i oblikuju poslovno okruženje, zato što je nova realnost, uz pregršt komplikacija, ipak donela sa sobom i neke promene koje smo poželeli da usvojimo, pogotovo kada su u pitanju načini rada i ponašanja svih nas kao korisnika.

Upravljanje korisničkim iskustvom i poslovna agilnost (zaista!) prave razliku

Ako je nekada ova rečenica i mogla da deluje kao fraza, sada svim kompanijama treba da posluži kao moto. Davno je prošlo vreme planiranja na duže staze, delegiranja obaveza i vertikalnih struktura gde se od zaposlenih očekuje da se bespogovorno posvete obavljanju dnevnih zadataka i promovisanju isključivo osnovne delatnosti, dok lideri i menadžeri kompanija ostaju uljuljkani u lažni osećaj sigurnosti koji donosi jučerašnji uspeh, bez razmišljanja o tome šta se može desiti sutra. Razumevanje poslovnog okruženja, unapređenje korisničkog iskustva i okretanje poslovnoj agilnosti su veštine koje u današnje vreme treba da usvoje svi zaposleni, dok su lideri ti koji treba da ih motivišu i podstiču da sami iznalaze načine na koji se može unaprediti poslovanje, a i da ih ohrabre da predlažu ideje kojima se pravi iskorak ka kreiranju novih motora rasta.

Pokušavajući da osmislimo način na koji možemo da pomognemo kompanijama da usvoje takvu kulturu i način razmišljanja, zajedno sa našim partnerima iz kompanije Growit smo razvili program obuke pod nazivom Igniting Business Agility, kroz koji zaposlenima u kompanijama omogućavamo da sagledaju kompleksnost svoje industrije i način na koji se ona menja, zajedno sa očekivanjima i potrebama korisnika, odnosno da utvrde šta je sve ono što treba da učine da bi postali – i ostali – njihov prvi izbor. Na kraju krajeva, promenama može da se odoleva neke vreme, ali su one neizbežne: ono za šta se treba boriti je uspeh kompanije, ukoliko prihvatimo da on zavisi samo i isključivo od spremnosti svakog zaposlenog pojedinačno i svakog tima unutar kompanije da tome doprinese.

Izvor: BIZlife magazin