Blog

Šta posle godine u kojoj se mehur izduvao?


Tema za ovaj, poslednji članak u godini, došla je prirodno. Svakodnevno me prati u razgovorima s kolegama, startapima, investitorima, u sadržajima koje svakodnevno čitam ili slušam.



Pretpostavljate o čemu pričam. Talasi otkaza o kojima bruji Linkedin, značajni pad vrednosti kod naizgled veoma stabilnih kompanija čiji servisi i dalje deluju nezamenljivo (Zoom, Canva ili Deliveroo, na primer), investitori koji više nisu toliko laki na ponudama i za svoj novac traže znatno veće garancije.

Sada znamo…

Došli smo do stanja koje je negde zapravo realno. Mehur se raspršio. Sada znamo kako izgledaju ogoljene i manje optimistične valuacije. To svakako nisu dobre vesti za osnivače i investitore koji su uložili u kompanije u najranijim fazama, ali i na zaposlene.

Nakon što je 2021. donela neočekivano veliki talas investicija, poplavu novih Unicorna i IPO-a, prelaz u 2022. je ponovo bio turbulentan. U godini za nama, videli smo prodaje ispod već dostignutih valuacija i investicione runde manje od očekivanih. Primera ima dosta. Klarna je od oktobra do januara, za samo 4 meseca, izgubila čak 15 milijardi od svoje procenjene vrednosti. Canva je sa 40 milijardi otišla na 27.

I to nije jedino što je izgubljeno. Pad vrednosti nužno prati i poljuljana reputacija. Umesto vesti o stalnom rastu, kompanija se pominje kao još jedna koju je zahvatio talas krize. Potencijalni budući zaposleni osnovano preispituju svoju spremnost da kompaniji ukažu poverenje. Udeo kao benefit postaje manje atraktivan.

Okolnosti i svest o njima

Pandemija je mnogima donela prilike. Kao što su maske i rukavice svima preko noći postale potrebne, tako su postali neophodni i novi servisi, zasnovani na upotrebi novih tehnologija. Oni koji su na to odgovorili, dobili su priliku da vrtoglavo napreduju. Iako je promena u tom trenutku delovala kao nova stvarnost, pokazalo se da situacija nije bila realna, da nije bilo realno ni da se tada projektovane vrednosti održe. Naročito kada se suoče s novim globalnim potresima, a investitori dobiju nove prilike i mnogo više igrača.

Odličan primer su kompanije koje su munjevito profitirale na dostavi hrane, uključujući i quick commerce servise. Ekonomska kriza i manja tražnja sada im ne pogoduju. Sektor, naravno, neće umreti, samo je bum koji se dogodio ipak imao svoj rok trajanja.

Poučna je i priča norveške online prodavnice prehrambenih proizvoda Oda. Naime, 6. decembra, objavili su novu rundu finansiranja od 150 miliona evra, uz procenu od 350 miliona. To je manje od polovine prošlogodišnje procene. U aprilu prošle godine, Oda je procenjena na 750 miliona evra. Nekoliko meseci kasnije, nepoznati kupac je kupio 40 miliona akcija od manjih vlasnika u ugovoru koji je kompaniju procenjivao na približno milijardu evra. U tom trenutku, prešli su tu magičnu granicu. To im, sada vidimo, nije dalo nikakve garancije.

Šta se desilo? Novac nema više istu vrednost. Procena performansi u narednoj godini je manje optimistična. Investicija se dešava u potpuno novim okolnostima. Ukratko, oni ne sumnjaju u sebe, već su svesni okolnosti i prihvataju ih.

Trežnjenje ili groblje startapa?

Kao što sam pomenuo, trenutnu situaciju treba shvatiti kao neizbežnu i otrežnjujuću. Jasno, to nije lako, ako ste među onima koje sve to direktno “udara po džepu”, ali ovo je pre svega dobra škola, primer za sve buduće osnivače i investitore. Veoma brzo, situacija može mnogo da se promeni.

Rekao bih da je stvorena nešto zdravija klima. Kompanije koje su prikupile sredstva po veoma visokim procenama, radiće pod pritiskom da to i opravdaju, da svoju realnu vrednost dovedu do procenjene. Samo tako će zadovoljiti one koji su ih podržali i imaće s čim da čekaju naredne runde. Kome to pođe za rukom, taj i ima potreban kvalitet. Biće to, dakle, neka vrsta prirodne selekcije. Tržište će se dodatno pročistiti.

Mäelle Gavet, koja je na čelu internacionalnog investicionog fonda Techstars, za 2023. godinu očekuje da bude groblje startapa. Ne onih na samom početku, već startapa koji su dostigli određeni nivo rasta i sada je svaki naredni stepenik veliki zalogaj. Lično ne bih davao baš tako dramatične prognoze. Radije bih se fokusirao na to kako da iz ove situacije izvučemo najbolje pouke.

A koje su pouke?

  1. Procena vrednosti i stvarna vrednost nisu identični pojmovi.
  2. Jednom dostignuta valuacija nije garancija buduće vrednosti.
  3. Nemaju svi deoničari istu težinu.
  4. Nije uvek pametno prihvatiti naizgled velikodušnu ponudu koja sa sobom vuče i specijalne uslove.
  5. Nemojte zaboraviti sebe i svoje zaposlene kao deoničare, jer veoma često ste upravo vi na dnu lestvice, kada je reč o vrednosti akcija koje imate.
  6. Treba se fokusirati na dobit, jer mnogo više govori od brojki valuacije, čak i ako su laskave.

Šta nam donosi sledeća godina?

Još od kraja 2019. godine, rolerkoster ne prestaje. To je već kliše, ali hajde, neko mora da ga izgovori: sledi nam još jedna godina neizvesnosti. Nestabilna ekonomska situacija, već veoma komplikovani geopolitički odnosi, čije posledice već uveliko osećamo a koje će se preneti u narednu godinu… Napredak tehnologije je takođe konstanta, i to takva da uvek uspeva da ide u korak sa izazovima i može biti deo odgovora.

Kako plivati u tim vodama? Glavno pravilo dobro znamo, važi već godinama i nije ni kliše: prihvatite tehnološki napredak, inače rizikujete da vas prestignu inovativniji konkurenti.

Potraga za novim ljudima s odgovarajućim znanjima i sposobnostima biće teška. Nedostatak pravog kadra je već primetan, uprkos trendu otpuštanja. Kod nas to verovatno neće biti toliko izraženo, ali kako se neke nove pozicije budu otvarale, a nove tehnologije tražile odgovarajuće ljude, biće ih sve teže pronaći. Već sada se jasno vidi: neće svako uspeti da angažuje osobu koja se snalazi u blockchain tehnologijama, ili koja može da odgovori na zahteve Web3 okruženja ili naprednih rešenja baziranih na veštačkoj inteligenciji.

A Web3, kripto i blockchain industrija kao još jedan hot topic za narednu godinu, biće domeni i dalje zanimljivi investitorima. Koliko će se prognoze ostvariti, zavisi i od (za sada) nešto hladnije kripto zime, koja je smrzla pojedine igrače. Verujem da svi znate za FTX i dešavanja vezana za njih. Lično verujem u povratak, ako trenutnu situaciju vidimo kao pad. Posledica može biti veća opreznost investitora, koji više neće otvarati novčanik na sam pomen kripto terminologije i overpromising pitch dekova.

Tu dolazimo do teme cyber bezbednosti, koja će uz healthtech i fintech biti na radarima investitora u 2023. Bezbednost kao vrednost koja dobija novu dimenziju, ne kao sredstvo gašenja požara kada se već dogodi, već kao segment visoko pozicioniran već u fazama planiranja i osmišljavanja proizvoda i pri usvajanju procesa.

Ujedno, sve ove industrije baziraju se i na upotrebi cloud tehnologija, veštačke inteligencije i mašinskog učenja, koje zauzimaju sve dominantniju ulogu. Još jedan trend biće sve dominantniji, a to je rad sa podacima i to pomoću servisa koji rade u real-time režimu. Praćenje svih parametara u realnom vremenu biće ozbiljna prednost. Saznanja koja dolaze dan posle mogu biti kobna.

Korisnici, investitori, zaposleni i zmajevi

Odlazeća 2022. verovatno neće biti godina u kojoj će mnogi širiti poslovanje i izlaziti na nova tržišta. Pre će to biti vreme za utemeljenje, negovanje i racionalizaciju postojećih uspešnih tržišta. Postojeći korisnici su vam sada posebno dragoceni. Do novih će biti teže doći, jer su i oni u situaciji poput vas – verovatno razmišljaju o racionalizaciji troškova.

Osim negovanja odnosa sa kupcima, biće važno i kako vas vide vaši već postojeći investitori. Da li ste im na listi onih koje vide kao prioritet, sada kada se budžeti preispituju?

Treći, jednako važan faktor od kog će vam zavisiti poslovanje u narednoj godini su i vaši zaposleni. Gubitak vrhunskih talenata imaće veoma negativan uticaj na vašu kompaniju. Upravljanje i održavanje vašeg zamaha je kritično kako u smislu zadržavanja vaših vrhunskih talenata, tako i regrutovanja novih.

Ako se trend otkaza nastavi, to može biti i prilika da dobijemo nove preduzetnike, s nekim novim startapima koje će pokrenuti, koji u ranim fazama razvoja mogu i dalje da očekuju investicije.

Na kraju, moram još jednom da pomenem Mäelle Gavet. Njen naziv za uspešnu kompaniju mi se jako dopao. Ne, to nije Unicorn, mitsko biće duginih boja koje pleni lepotom. To je zmaj, takođe mitsko biće, ali ono koje se bori i pobeđuje.

To nam svima želim u 2023. godini. Što više zmajeva.


Izvor: Netokracija